Analysis of the budget of the public universities of Guayas for the development of new information and communication technologies
Main Article Content
Abstract
The present study originates due to the importance of the new technological tools currently available and that have become essential for the development of new educational processes, the main objective is to analyze the budget of the Public Universities of Guayas in the development of New Information and Communication Technologies during the period 2016-2020. The methodology used is directly related to exploratory, documentary and descriptive research, it is a mixed approach with greater strength in the quantitative since the statistical method is used, so much so that in the qualitative the bibliographic technical sheet was extracted. Among the main results are related to the fact that public spending on education reached 4,62% in 2018, being the highest figure, the University of Guayaquil is the institution that receives the most resources from the state due to the extension of the entity in infrastructure and academic offer, the Escuela Superior Politécnica del Litoral is the one that presents more detailed information regarding new information and communication technologies, in addition to that it is the first Higher Education Institution to offer a bachelor's degree in the TIC.
URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2082
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi. Obtenido de https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/09/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador.pdf
Gómez, L. (26 de mayo de 2020). Observatorio de Gasto Público. Obtenido de https://www.gastopublico.org/informes-
del-observatorio/el-presupuesto-de-las-universidades-dinero-bien-gastado
Hernández, J., & Torrijos, P. (2018). Percepción del profesorado universitario sobre la integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en las modalidades docentes. Influencia del género y la edad. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 128-146. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.10537
Hidalgo, M. (2015). Pediatría Integral. Recuperado el 27 de mayo de 2021, de https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2015/xix09/00/n9-585-586_Edit-Ines.pdf
Otero, A. (2018). Enfoques de Investigación. Recuperado el 14 de mayo de 2021, de https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf
Rueda, L., Troya, K., Gaibor, J., & Acosta, M. (2019). La Educación Superior un análisis desde la inversión y la utilización eficiente del gasto público en el Ecuador. Dominio de las Ciencias. Revista Científica, 5(1), 300-322. Obtenido de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1046/1533
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social (78), 1-21. Obtenido de https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional del Buen Vivir. Quito. Obtenido de https://www.gobiernoelectronico.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/09/Plan-Nacional-para-el-Buen-Vivir-2017-2021.pdf
SENESCYT. (2020). Análisis anual de los principales indicadores de educación superior, ciencia, tecnología e innovación (SENESCYT). (Edición 2020), 1-15. Quito, Ecuador. Obtenido de https://siau.senescyt.gob.ec/estadisticas-de-educacion-superior-ciencia-tecnologia-e-innovacion/
Subsecretaría de Presupuesto. (octubre de 2019). Ministerio de Economía y Finanzas. Recuperado el 28 de abril de 2021, de https://www.finanzas.gob.ec/wp-content/uploads/2019/11/Justificativo-Ingresos-y-Gastos-2020.pdf