Analysis of the budget of the public universities of Guayas for the development of new information and communication technologies

Main Article Content

Mónica Leoro Llerena
https://orcid.org/0000-0002-9458-1250
Jenniffer Lindao Menoscal
https://orcid.org/0000-0001-9215-4346

Abstract

The present study originates due to the importance of the new technological tools currently available and that have become essential for the development of new educational processes, the main objective is to analyze the budget of the Public Universities of Guayas in the development of New Information and Communication Technologies during the period 2016-2020. The methodology used is directly related to exploratory, documentary and descriptive research, it is a mixed approach with greater strength in the quantitative since the statistical method is used, so much so that in the qualitative the bibliographic technical sheet was extracted. Among the main results are related to the fact that public spending on education reached 4,62% in 2018, being the highest figure, the University of Guayaquil is the institution that receives the most resources from the state due to the extension of the entity in infrastructure and academic offer, the Escuela Superior Politécnica del Litoral is the one that presents more detailed information regarding new information and communication technologies, in addition to that it is the first Higher Education Institution to offer a bachelor's degree in the TIC.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2082

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leoro Llerena, M. ., & Lindao Menoscal, J. . (2023). Analysis of the budget of the public universities of Guayas for the development of new information and communication technologies. Bolentín De Coyuntura, (37), 15–22. https://doi.org/10.31243/bcoyu.37.2023.2082
Section
Scientific research articles

References

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi. Obtenido de https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/09/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador.pdf

Gómez, L. (26 de mayo de 2020). Observatorio de Gasto Público. Obtenido de https://www.gastopublico.org/informes-

del-observatorio/el-presupuesto-de-las-universidades-dinero-bien-gastado

Hernández, J., & Torrijos, P. (2018). Percepción del profesorado universitario sobre la integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en las modalidades docentes. Influencia del género y la edad. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 128-146. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.10537

Hidalgo, M. (2015). Pediatría Integral. Recuperado el 27 de mayo de 2021, de https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2015/xix09/00/n9-585-586_Edit-Ines.pdf

Otero, A. (2018). Enfoques de Investigación. Recuperado el 14 de mayo de 2021, de https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf

Rueda, L., Troya, K., Gaibor, J., & Acosta, M. (2019). La Educación Superior un análisis desde la inversión y la utilización eficiente del gasto público en el Ecuador. Dominio de las Ciencias. Revista Científica, 5(1), 300-322. Obtenido de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1046/1533

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social (78), 1-21. Obtenido de https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional del Buen Vivir. Quito. Obtenido de https://www.gobiernoelectronico.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/09/Plan-Nacional-para-el-Buen-Vivir-2017-2021.pdf

SENESCYT. (2020). Análisis anual de los principales indicadores de educación superior, ciencia, tecnología e innovación (SENESCYT). (Edición 2020), 1-15. Quito, Ecuador. Obtenido de https://siau.senescyt.gob.ec/estadisticas-de-educacion-superior-ciencia-tecnologia-e-innovacion/

Subsecretaría de Presupuesto. (octubre de 2019). Ministerio de Economía y Finanzas. Recuperado el 28 de abril de 2021, de https://www.finanzas.gob.ec/wp-content/uploads/2019/11/Justificativo-Ingresos-y-Gastos-2020.pdf

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.