Mothers and university students: relationship between dropout and / or school interruption. The case of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato - Ecuador
Main Article Content
Abstract
The present work addresses the concern mothers and college students: the relationship between school dropout and / or school interruption. The case of” Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales “from “Universidad Técnica de Ambato-Ecuador”. The main objective of this research is to identify the gender determinants, and the support received for the students to remain in the faculty. A mixed research approach was used. Attempts were made to investigate the support received by the student mothers as a possible reconciliation to the problem, resulting in the almost entirely mother students receiving support from their families to complete their university studies.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.19.2018.680
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/680
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Ávila, Y. (2004) “Desarmar el modelo mujer = madre” En: Maternidades ¿Quién cuida a quién? Cuentos sobre madres diferentes. Revista Debate Feminista. Año 15. Vol. 30. octubre 2004.
Cristiani, L., Bertolotto, M., Anderson, M., Polinelli, S., Collavini M., Seijo, F., y Delfino, M. (2015). Significado cultural de la crianza y de los roles materno y paterno. Aportes a la reflexión teórica. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI Jornadas de Investigación Décimo Encuen-tro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Quilmes. Argentina. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-035/790.pdf [Con-sultado el 12-12-2017].
Estupiñan, M., y Rodríguez, L. (2009). Aspectos psicosociales en uni-versitarias embarazadas. Revista Salud Pública, 11(6), 988-998. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/422/42219021015/. [Consultado el 14-05-2018].
Estupiñan, M y Vela, D. (2012). Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(3), 536-549. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v41n3/v41n3a06.pdf. [Consultado el 19-02-2018].
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. Ed). México D.F.: Mc Graw - Hill.
Lozano, I., Iglesias, M., y Alonso, A. (2015). Conciliación estudiantil-fa-miliar. Un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres uni-versitarias. Revista ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. 192(780), a341.
Miller, D., y Arvizu, V. (2016). Ser madre y estudiante. Una exploración de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. Revista de la edu-cación superior. 1(177), 17-42.
Mora, Esther. (2013). El paradigma género y mujeres en la historia del tiempo presente. Revista Historia Autónoma, (2). 143-160. Universidad de Murcia.
Palomar, C. (2005). Maternidad: Historia y Cultura. Revista La Ventana. (4), 35-67. México.
Puyana, Y., y Mosquera, C. (2005). Traer “hijos e hijas al mundo”: signifi-cados culturales de la paternidad y la maternidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(2), 1-21 Colombia.
Rodríguez, L., y Mancinas, S. (2016). Nivel de sexismo y estereotipos de género en estudiantes de Trabajo Social Regiomontanas. Revista Internacional De Trabajo Social y Bienestar, (2), 17-30.