The Competitive Diamond A proposal for the cluster of microenterprises in the clothing sector of the Pasa parish in Tungurahua
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research work is to establish a proposal to enhance the growth and positioning of micro enterprises in the clothing sector of Pasa Parish in Tungurahua. The investigation has two phases: the one that analyzes the commercialization systems and the profitability; and the other phase oriented to establish the Competitive Diamond, by means of a Diagnosis of the productive chains and the establishment of competitive strategies for this sector. Through the development of the cluster model as a research proposal, the appropriate conditions for its development and business growth in this sector are stipulated.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.22.2019.721
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/721
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Capó, J., Expósito, M., & Masiá, E. (2007). La importancia de los clusters para la competitividad de las PYME en la economía global. Eure, 119-133.
Cervilla de Olivieri, M. (2007). Estrategias para el desarrollo empresarial: Asociatividad en el sector plástico venezolano. Revista de Ciencias Sociales, 230 - 248.
Chase, R., Jacobs, R., & Aquilano, N. (2009). Administración de la producción y operaciones (Duodécima ed.). Mexico, D.F.: McGraw-Hill/Interamericana de Editores, S.A. de C.V.
Córdova Padilla, M. (2012). Gestión Financiera. Bogotá D.C.: Ecoe Ediciones.
Corrales, S. (2007). Importancia del cluster en el desarrollo regional actual. Frontera norte, 173-201.
Gargante, T. (1992). Sector textil. La apuesta de la comercialización. Mercasa, 102-108.
Garrido, M. J., & Pérez, M. P. (1998). Sarisfacción de los clientes internos: EL Papel. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa, AEDEM, 13-28.
Estolano, D., Castillo, I., Berumen, M., & Mendoza, J. (2013). El escenario de competencia de la Industria Gastronómica de Cancún basado en las cinco fuerzas de Porter. El Periplo Sustentable, 67 - 97.
Guerrero García, M., & Pérez Martínez, Y. (2009). Procedimiento para el proceso de comercialización en cadenas de tiendas. Edición electrónica gratuita.
H. Gobierno Provincial de Tungurahua. (2010). Agenda de Productividad y Competitividad de Tungurahua. Ambato: H. Gobierno Provincial de Tungurahua.
Larrubia Vargas, R. (2010). Una visión desde el Sector Hortofrutícola. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 117-141.
Muñoz, D. (2009). Administración de operaciones. México D.F.: Cengage Learning.
Parada Gómez, A. M. (2009). La fuerza motriz en el desarrollo económico de las Micros, Pequeñas y Medianas Empresas (Mipymes) en la Cadena Global de Ropa. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, 15-28.
Perles Ribes, J. F. (2004). La ventaja competitiva de los destinos turísticos residenciales de la comunidad valenciana. . Papers, 31-39.
Porter, M. (2002). Ventaja Competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México D.F.: Grupo Patria Cultural, S.A. de C.V.
Porter, M. (2003). Ser competitivo. Barcelona: Planeta De Agostini Profesional y Formación, S.L.
Porter, M. (2007). Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Mexico, D.F.: Grupo Editorial Patria, S.A. de C.V.
Ros García, J., & Ros García, M. d. (2004). Información de las fases para la planificación de la rentabilidad empresarial. Revista General de Información y Documentación, 79-95.
Quintero, J., & Sánchez, J. (2006). La cadena de valor: Una herramienta del pensamiento estratégico. Telos, 377-389.
Sánchez, A., Romero, E., & Zúñiga, R. (2011). Proyecto Mejorando la Competitividad del Cluster de Software en Venezuela: Diagnóstico y Benchmarking. Caracas: Instituto Centroamericano de Administración de Empresas.
Viñas , M. (2010). La cadena de valor como herramienta estratégica para las Pymes exportadoras colombianas. Dimens, 65-70.