Diagnosis of the promotion of the popular and solidarity economy carried out in the large and medium-sized supermarket chains of the city of Calceta

Main Article Content

Benigno Alcívar Martínez
http://orcid.org/0000-0002-4930-4617
Johanna Márquez Bravo
http://orcid.org/0000-0001-5926-800X
Ivana Realpe Avellan
http://orcid.org/0000-0002-6069-0934
Yusleidy Zambrano Garcés
http://orcid.org/0000-0002-5503-561X

Abstract

This research focuses on diagnosing the level of compliance with the regulation and control of market power and its impact on commercial practices for the sector of food consumption goods in large and medium supermarket chains in the city of Calceta and suppliers in Manabí belonging to the micro and small companies of the popular and solidarity economy. The deductive, inductive, analytical, synthetic, statistical and comparative research methods made it possible to systematize the information and establish the current state of business practices. Through the field study in situ, several instruments were applied, the interviews carried out with the two (2) technicians of the superintendency of control and market power, the two (2) managers of the supermarket chains that meet the criteria for the investigation of having a minimum of two boxes and also having branches, in addition forty-three (43) surveys applied to suppliers of food consumption according to categories such as bread and cereals, sugar, jam, honey, chocolate or sugar candies , salt, spices, culinary herbs belonging to the popular and solidarity economy, through stratified sampling, it was possible to know the way in which economic operators carry out their activities, having to comply with the provisions of the standard and its effect on commercial practices, reflecting non-compliance in the regulatory framework affecting micro and small suppliers. The use of the Ishikawa technique facilitated the grouping of causes and effects related to the unfavorable results detected; Through the 5w+1h matrix, actions were proposed to be overcome, thus allowing to improve the aspects with insufficient performance.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1067

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alcívar Martínez, B., Márquez Bravo, J., Realpe Avellan, I., & Zambrano Garcés, Y. (2021). Diagnosis of the promotion of the popular and solidarity economy carried out in the large and medium-sized supermarket chains of the city of Calceta. Bolentín De Coyuntura, (28), 32–42. https://doi.org/10.31243/bcoyu.28.2021.1067
Section
Scientific research articles

References

Resolución N° 014 -Normas Regulatorias para las Cadenas de Supermercados y sus proveedores. (2017). Recuperado el 27 de Octubre de 2019, de http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Resolucion-No.-014-expedicion-de-nuevas-Normas-Regulatorias-para-las-Cadenas-de-Supermercados-y-sus-Proveedores.pdf

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales (Tercera ed.). Person Educación.

Burguet, I., Rodríguez, A., & Disnayle, J. (2019). Aplicación de tecnologías para la determinación de la competencia de los expertos. Cubana de Ciencias Informáticas, 13(1).

Flexor, G. (agosto de 2014). Las tiendas frente a la "revolución de los supermercados": el caso de la Región Metropolitana de Río de Janeiro. Scielo, 14(45), 1.

Hernández, F., & Robaina, J. (16 de Abril de 2017). Guía para la utilización de la metodología Delphi en las etapas de comprobación de productos terminados tipo software educativo. Órgano Científico Estudiantil de Ciencias Médicas de Cuba, 6.

INEC. (2017). Directorio de Empresas. Recuperado el 16 de Diciembre de 2019, de https://produccion.ecuadorencifras.gob.ec/geoqlik/proxy/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=empresas_test.qvw&host=QVS@virtualqv&anonymous=true

Ley Orgánica de Regulación y Control de Poder de Mercado. (10 de Octubre de 2016). Lexis. Obtenido de https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/ec/ec086es.pdf

Niño, V. (2011). Metodología de la investigación (Primera ed.). Colombia, Bogotá.

Obando, C. (Mayo de 2015). Pontifica Uiversidad Católica de Ecuador.

Otzen, T., & Manterola, C. (Marzo de 2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Scielo, 35(1).

Paéz, P., Hans, E., Jaime, B., & Jhon, R. (2016). Competencia e Innovación en el Sector de Supermercados. (A. B. Valdiviez, Ed.) Cómite Editorial Superintendencia de Control del Poder de Mercado.

Rivadeneira, G. (2016). Las estrategias de comercialización como eje de los procesos de concentración: Análisis del sector retail del Ecuador 2004-2014. Tesis Economía, Pontificia Universidad Católica del Ecuador , Facultad de Economía , Quito.

Robles, P., & Rojas, M. (14 de Febrero de 2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lengüistica aplicada a la enseñanza de las lenguas, 1.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.