Bureaucratic models
Main Article Content
Abstract
One of the main paradigms of Public Administration is the development and structure of a bureaucratic model (bureaucracy) that is capable of fulfilling its role in the cycle of public policies, understood as a kind of definition. of what the State decides or not to do. The effects of the political cycle, the evolution of needs and the permanent changes of actors are examples of environmental factors that affect the bureaucracy both in its structure and in its operation, reasons for which it is necessary to determine a base of particularities that guide and allow giving conceptual and operational coherence to the model. Based on the bibliographic review on the subject, three levels of characteristics have been structured, which, acting interdependently, allow the bureaucratic model to become a tool that supports and encourages development reflected in the successful implementation of public policies.
URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1410
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Banco Mundial. (s.f.). Gasto (% del PIB). Recuperado 8 noviembre, 2019, de https://datos.bancomundial.org/indicador/GC.XPN.TOTL.GD.ZS
Canel, M. (2018). En busca de un marco para medir el valor intangible de la gestión pública. Análisis de casos prácticos de evaluación del “valor público”. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (19). https://doi.org/10.24965/gapp.v0i19.10446
Carrera, A., & Rivera, G. (2012). Diagnóstico Institucional de la Gestión Hacendaria de los Municipios del Estado de México. Recuperado de https://www.ipomex.org.mx/ipo/archivos/downloadAttach/56065.web;jsessionid=3FD870D5F62132A2D8728A59F2293A8A
Chang, H. (2004). Quebrando el molde: una alternativa económica, política e institucionalista de la teoría neoliberal del mercado y del estado. Documentos y aportes en Administración Pública Estatal. Año 4 (5). 9 - 44.
Corral, F. (2019, 31 enero). El poder de la burocracia. Recuperado 4 noviembre, 2019, de https://www.elcomercio.com/opinion/fabian-corral-burocracia-derecho.html+
Echebarría, K. (2006). Caracterización empírica de las burocracias latinoamericanas: configuraciones y roles en el proceso de elaboración de políticas públicas. Reforma y Democracia, (34), 1–12. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3575/357533666004.pdf
Evans, P., & Rauch, J. (1999). Bureaucracy and Growth: A Cross-National Analysis of the Effects of "Weberian" State Structures on Economic Growth. American Sociological Review, 64(5), 748–765. Recuperado de http://homepage.ntu.edu.tw/~kslin/macro2009/Evans%20and%20Rauch%201999.pdf
Gobierno de Castilla-La Mancha. (s.f.). Recuperado 9 noviembre, 2019, de http://pagina.jccm.es/ficheroscomunes/error404.htm
Gualavisi, M., & Oliveri, M. (2016). Antigüedad en el empleo y rotación laboral en América Latina. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Antig%C3%BCedad-en-el-empleo-y-rotaci%C3%B3n-laboral-en-Am%C3%A9rica-Latina.pdf
Harari, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Bogotá, Colombia: Penguim Random House.
Hentze, P. (s.f.). Administración pública y democracia. Recuperado 8 noviembre, 2019, de https://www.academia.edu/34216612/ADMINISTRACION_P%C3%9ABLICA_Y_BUROCRACIA?email_work_card=title
Jaime, F., Dufour, G., Alessandro, M., & Amaya, P. (2013). Introducción al análisis de politicas públicas. Recuperado de https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2017/02/Pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas2013.pdf
Martínez, A. (2014). La relación entre la burocracia y las políticas públicas. Cadernos de Dereito Actual, 1(2), 85–98. Recuperado de http://cadernosdedereitoactual.es/ojs/index.php/cadernos/article/viewFile/16/12
Oszlak, O. (1979). La burocracia estatal en América Latina: especificidad substantiva e histórica. Revista Internacional de Ciencias Sociales, XXXI(4), 717–737. Recuperado de //unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000036645_spa
Oszlak, O. (2006). Burocracia estatal: política y políticas públicas. POSTData Revista de Reflexión y Análisis Político, XI, 1–30. Recuperado de http://oscaroszlak.org.ar/images/articulos-espanol/Buroc%20est%20pol%20y%20pols%20pub.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2018). Índices e indicadores de desarrollo humano. Actualización estadística de 2018. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/2018_human_development_statistical_update_es.pdf
Riera, A., & Páez, A. (2010). Innovación, burocracia y gobierno electrónico en la administración pública. Hologramática, 2(12), 25–42. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5871972
Riggs, F. (1979). Introducción: Evolución de los significados del término burocracia. Revista Internacional de Ciencias Sociales, XXXI(4), 611–634. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000036645_spa
Rosen, H. (2008). Hacienda Pública (7ª ed.). Madrid, España: Mc Graw Hill.
Schafritz, J., & Hyde, A. (1999). Clásicos de la Administración Pública. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Secretaría Nacional de la Administración Pública. (2016, 4 abril). Acuerdos 00001573. Expídese la Norma Técnica de Prestación de Servicios y Administración por Procesos. Recuperado 4 noviembre, 2019, de https://vlex.ec/vid/expidese-norma-tecnica-prestacion-637121129
Stein, E., Tommasi, M., Echebarría, K., Lora, E., & Payne, M. (2006). La política de las políticas públicas. Progreso económico y social en América Latina. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-pol%C3%ADtica-de-las-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-Progreso-econ%C3%B3mico-y-social-en-Am%C3%A9rica-Latina-Informe-2006.pdf
Stiglitz, J., & Greenwald, B. (2016). La creación de una sociedad del aprendizaje. Barcelona, España: Crítica.
TMF Group. (2019, 11 junio). La burocracia hace que América Latina sea la región más compleja en el mundo en materia de cumplimiento. Recuperado 8 noviembre, 2019, de https://www.tmf-group.com/es-co/news-insights/press-releases/2016/february/latin-america-complexity-press-release/
Trelles, C. (2009). Razones burocráticas ¿Cómo hacer eficiente al servidor público peruano?. Recuperado de http://escuela.pucp.edu.pe/gobierno/publicaciones/razones-burocraticas-como-hacer-eficiente-al-servidor-publico-peruano/
Villoría, M. (2009). Sociedad Moderna y Burocracia. El paradigma burocrático y su crisis. Recuperado 8 noviembre, 2019, de http://pagina.jccm.es/ear/
World Economic Forum. (s.f. a). Inteligencia Estratégica. Recuperado de: https://intelligence.weforum.org/topics/a1Gb0000000pTDZEA2?tab=publications
Zuvanic, L., & Iacoviello, M. (2010). La burocracia en América Latina. Revista Centroamericana de Administración Pública, 9(41), 9–41. Recuperado de http://biblioteca.icap.ac.cr/rcap/58_59/laura_zuva