Inclusive business: socioeconomic development and narrowing the income gap
Main Article Content
Abstract
The objective of this research work is to analyze the impact of Inclusive Businesses in developing economies, through a bibliographic review of high-impact journals that show the relevance of the inclusive business model in reducing the income gap, promoting the social and economic development, improving the quality of life of entrepreneurs and the communities where the ventures are developed, fostering the generation of new markets that are based on Consumer Social Responsibility and strengthen Corporate Social Responsibility, promoting the generation of innovation and knowledge. The purpose of the research is to make inclusive businesses known as the optional means for developing economies to reduce the income gap and inequity in the redistribution of wealth; Since this type of enterprise incorporates the base of the Pyramid into the production and consumption chain, highlighting Social Responsibility, so it can be established that Inclusive Businesses have a positive impact on the economic and social development of developing economies.
URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1604
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Araujo, J., Marinho, E., & Campelo, G. (2017). Crecimiento económico y concentración del ingreso: sus efectos en la pobreza del Brasil. Revista de la CEPAL(123), 35-56. Fonte: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/42693
Ashley, C. (2009). Returns on investment in responsible business practice: higher in a downturn? London: Business Innovation Facility.
Barki, E. (2014). Negocios con impacto social. RAE-Revista de Administração de Empresas, 54(5), 209-225. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020140513
Barrera, E. (2007). La empresa social y su responsabilidad social. INNOVAR, 17(30), 59-76. Fonte: https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/19677
Bastida-Mercado, C., García-Martínez, A., & Sánchez, G. (2016). Inclusive development in Latin America and smallholders’ interactive learning spaces. Sociology Study, 6(5), 293-311. doi:DOI:10.17265/2159-5526/2016.05.002
Boudy, F. (2015). La importancia del emprendimiento social frente al proceso de globalización de la economía y los mercados. Gestión En El Tercer Milenio, 18(35), 39-49. doi:https://doi.org/10.15381/gtm.v18i35.11703
Buendía, E. (2013). El papel de la Ventaja Competitiva en el desarrollo económico de los países. Análisis Económico, 18(69), 55-78. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/413/41331033004.pdf
Cárdenas, J., Guzmán, A., Sánchez, C., & Vanegas, J. (2015). ¿Qué se crea al fomentar el emprendimiento? Los principales impactos de la formación en este campo. Universidad & Empresa, 17(28), 173-190. doi:http://dx.doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.28.2015.08
Cardona, D., Montenegro, A., & Hernández, H. (2017). Creación de empresa como pilar para el desarrollo social e integral de la región Caribe en Colombia: Apuntes críticos. Empresa y Sociedad, 12(1), 134-143. doi:https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber
Córdova, A., & Gonzáles, A. (2013). La inteligencia de mercado: una estrategia hacia la competitividad. Ensayos: Revista de Estudiantes de Administración de Empresas, 6(6), 157-167. Fonte: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayos/article/view/49810
Cuellar, Ó., & Moreno, F. (2009). Del crecimiento económico al desarrollo humano. Sociológica, 24(70), 83-114. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/3050/305024677004.pdf
Delfín, F., & Acosta, M. (2016). Importancia del análisis del desarrollo empresarial. Pensamiento & Gestión(40), 184-202. Fonte: https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/8810
Díaz-Narváez, V., & Calzadillas, A. (2016). Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las Ciencias de la Salud. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 115-121. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/562/56243931011.pdf
Feldman, M., & Lowe, N. (2017). Evidence-based econoimc development. Innovations, 11(3/4), 34-49. Fonte: https://watermark.silverchair.com/inov_a_00255.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_Ercy7Dm3ZL_9Cf3qfKAc485ysgAAAqAwggKcBgkqhkiG9w0BBwagggKNMIICiQIBADCCAoIGCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQMEAS4wEQQMt4CxukkvjQN2sr7yAgEQgIICU5EzUh_LxWYuh3oxAS0VkVFKoxP_IOUu3BnvzXNpm7
Feldman, M., Hadjimichael, T., Lanahan, L., & Kemeny, T. (2016). The logi of economic development: a definition and model for investment. Environment and Planning C: Government and Policy, 34(1), 5-21. doi:https://doi.org/10.1177/0263774X15614653
Fernández, L., & Manjarrez, N. (2014). Algunas consideraciones sobre el crecimiento y desarrollo económico, desde la perspectiva de sostenibilidad. Observatorio iberoamericano del desarrollo local y la economía social(16), 1-18. Fonte: https://www.eumed.net/rev/oidles/16/crecimiento-economico.pdf
Flor, G. (2018). Emprendimiento y crecimiento económico: una visión desde la literatura y los principales indicadores internacionales. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De administración(2), 34-59. doi: https://doi.org/10.32719/25506641.2017.2.2
Garizabal, M., Sánchez, M., & Estrada-López, H. (2017). Negocios inclusivos: Una revisión teórica desde la dinámica colombiana. Espacios, 38(47), 6-13. Fonte: https://www.revistaespacios.com/a17v38n47/17384706.html
Gomez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G., & Betancourt-Buitrago, L. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna (Colombia), 81(184), 158-163. Fonte: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022
Gonzaga, S., Alaña, T., & Gonzalez, A. (2017). Competitividad y emprendimiento: herramientas de crecimiento económico de un país. INNOVA Research Journal, 2(8), 322-328. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.386
Guirao, S. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene Revista de Enfermería, 9(2). doi:http://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002
Guzmán, A., & Trujillo, M. (2008). Emprendimiento Social-Revisión de Literatura. Estudios Gerenciales, 24(109), 105-125. doi:https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70055-X
Hahn, R. (2012). Inclusive Business, Human Rights and the Dignity of the Poor: A Glance beyond Economic Impacts of Adapted Business Models. Business Ethics: A European Review, 21(1), pp. 47-63.
Hall, J., Daneke, G., & Lenox, M. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions . Journal of Business Venturing, 25(5), 439-448. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2010.01.002
Haller, A. (2012). Concepts of Economic Growth and Development. Challenges of Crisis and of Knowledge. Economy Transdisciplinarity Cognition, 21(1), 47-63. Fonte: https://www.ugb.ro/etc/etc2012no1/09fa.pdf
Hernández , H., Jiménez , A., & Pitre , R. (2018). Emprendimiento social y su repercusión en el desarrollo económico desde los negocios inclusivos. Revista Logos, Ciencia y Tecnología, 10(2), 198-211. doi:https://doi.org/10.22335/rlct.v10i2.462
Hernandez, B. (2015). Alternativas de modelos de negocios para las Mipymes colombianas desde la RSE, comercio justo, negocios inclusivos y el valor compartido. Cooperativismo y Desarrollo, 23(107), 1-38. doi:https://doi.org/10.16925/co.v23i107.1251
Hofman, A., Mas, M., Arevena, C., & Fernandez de Guevara, J. (2017). Crecimiento económico y productividad en Latinoamérica. El proyecto LA-KLEMS. El Trimestre Económico, 84(334), 259-306. doi:https://doi.org/10.20430/ete.v84i334.302
Huilcapi, M., Mora, J., & Castro, G. (2018). Emprendimiento opción para reactivar la economía y el desarrollo sostenible en comuna Santa Elena. Revista Killkana Sociales, 2(3), 59-64. doi:https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i3.324
Jiménez, A. (2011). La Competitividad como Herramienta Empresarial necesaria para la Inserción de las Empresas en los Mercados Globales. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 17(1), 91-114. Fonte: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36420121006
Karnani, A. (2007). The Mirage of Marketing to the Bottom of the Pyramid: How the Private Sector Can Help Alleviate Poverty. California Management Review, 49(4), 90-111. doi:https://doi.org/10.2307/41166407
Korosec, R., & Berman, E. (2006). Municipal Support for Social Entrepreneurship. Public Administration Review, 66(3), 448-462. doi:https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00601.x
Licandro, O. (2013). Modelos para el análisis de los negocios inclusivos: construcción mediante el estudio de casos. Telos, 32-48. Fonte: Licandro, Ó. (2013). Modelos para el análisis de los negocios inclusivos: construcción mediante el estudio de cahttps://www.redalyc.org/pdf/993/99326637002.pdf
Likoko, E., & Kini, J. (2017). Inclusive business-a business approach to development. Current Opinion in Environmental Sustainability, 24, 84-88. doi:https://doi.org/10.1016/j.cosust.2017.03.001
Luis, M., Palmero, C., De la Torre, T., Ruiz, E., Corbí, M., Sánchez, A., & Jimenez, A. (2015). Redes de Emprendimiento: Percepción y efectos en la cultura emprendedora. International Journal of Developmental and Education Psychology INFAD, 2(1), 183-196. doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v2.102
Márquez, P., Reficco, E., & Berger, G. (2009). Negocios inclusivos en América Latina. Harvard Business Review, 87(5), 28-38. Fonte: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3107947
McGowan, P., Cooper, S., Durkin , M., & O'kane, C. (2015). The influence of Social and Human Capital in developing young women as entrepreneurial business leaders. Journal of Small Business Management, 53(3), 645-661. doi:https://doi.org/10.1111/jsbm.12176
Mejia, C. (2015). Negocios inclusivos como estrategia de responsabilidad social empresarial para la inclusión laboral de los desplazados en el Magdalena. Verbum, 9(9), 77-94. Fonte: https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/verbum/article/
Melgarejo, Z., Vera, M., & Mora, E. (2013). Competitividad de la MIPYME y desarrollo regional. Estudio del caso colombiano. Tendencias, 14(2), 184-214. Fonte: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/1646
Méndez, J., Quintanilla , L., & Sánchez , M. (2018). Crecimiento ligado al desarrollo económico del emprendimiento social. INNOVA Research Journal, 3(3), 6-16. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.436
Montenegro, A., Uribe, A., Garizabal, M., & Sánchez, M. (2017). Negocios inclusivos beneficio compartido entre empresas y poblaciones vulneradas de Latinoamérica. Espacios, 38(59), 9-18. Fonte: http://www.revistaespacios.com/a17v38n59/17385909.html
Piketty, T. (2015). El Capital en el Siglo XXI. Buenos Aires: Talleres gráficos Nuevo Offset.
Pineda , M. (2013). Business and Sustainability at the Bottom of the Pyramid. Advances in Sustainability and Environmental Justice, 12, 67-91. doi:https://doi.org/10.1108/S2051-5030(2013)0000012009
Prahalad, C. K. (2012). The Fortune at the Bottom of the Pyramid: Eradicating Poverty Through Profits. New Yersey: Pearson Education Inc. Fonte: https://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/9780137009275/samplepages/0137009275.pdf
Ramírez, N., Munguray, A., Aguilar, J., & Flores, Y. (2017). Microemprendimientos como instrumento de combate a la pobreza: una evaluación social para el caso mexicano. INNOVAR, 27(64), 63-74. doi:https://doi.org/10.15446/innovar.v27n64.62369
Reficco, E., & Ogliastri, E. (2009). Empresa y sociedad en América Latina: una introducción . Revista Latinoamericana de Administración(43), 1-25. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/716/71612112002.pdf
Rodríguez, D. (2016). Emprendimiento sostenible, significado y dimensiones. Revista Katharsis(21), 449-479. Fonte: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5850542
Romero-Suárez, D., Pertuz, V., & Orozco-Acosta, E. (2020). Factores determinantes de competitividad e integración organizacional: revisión sistemática exploratoria. Factores determinante, 31(5), 21-32. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500021
Rylance, A., & Spenceley, A. (2016). Applying inclusive business approaches to nature-based tourism in Namibia and South Africa. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 64(4), 371-383. Fonte: https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak
Salinas, F., & Osorio, L. (2012). Emprendimiento y Economía social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa(75), pp.129-151. Fonte: https://base.socioeco.org/docs/_pdf_174_17425798008.pdf
Santos, F., Barroso, M., & Guzmán, C. (2013). La Economía global y los emprendimientos sociales. Revista de Economía Mundial(35), 177-196. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/866/86629567010.pdf
Schaltegger, S., & Wagner, M. (2011). Sustainable entrepreneurship and sustainability innovation: categories and interactions. Business Strategy and the Environment, 20(4), 222-237. doi:https://doi.org/10.1002/bse.682
Shepherd, D., & Patzelt, H. (2011). The New Field of Sustainable Entrepreneurship: Studying Entrepreneurial Action Linking “What Is to Be Sustained” With “What Is to Be Developed". Entrepreneurship: Theory and Practice, 35(1), 137-163. doi:https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00426.x
Silva, A. (2015). Social Entrepreneurship and Corporate Social Responsibility: Differences and Points in Common. Journal of Business & Economic Policy, 2(2), 85-93. Fonte: Social Entrepreneurship and Corporate Social Responsibility: Differences and Points in Common. Journal of Business & Economic Policy, 2(http://www.jbepnet.com/journals/Vol_2_No_2_June_2015/8.pdf
Simanis, E., & Hart, S. (2008). The Base of the Pyramid Protocol: Toward Next Generation BoP Strategy (Second ed.). Michigan: Cornell University.
Simón, V., Sastre, O., & Revuelto, L. (2015). El emprendedor social: un análisis de la alerta social. Sumneg-Suma de Negocios(6), 155-165. doi:https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.07.001
Sinha, D., Kain, P., & Sinha, S. (2017). Corporate Social Responsability and Social Entrepreneurship: A Symbiotic Association. Appejay- Journal of Management Sciences and Technology, 4(3), 24-36. Fonte: https://apeejay.edu/aitsm/journal/docs/issue
Sosa, M. (2014). Desarrollo local e inserción internacional: negocios inclusivos. Revista Cubana de Economía y Sociedad(2), 1+16. Fonte: http://www.rcei.uh.cu/index.php/RCEI/article/view/11
Sparano, H. (2014). Emprendimiento en américa latina y su impacto en la gestión de proyectos. Dimensión Empresarial, 12(2), 95-106. doi:https://doi.org/10.15665/rde.v12i2.281
Suñol, S. (2006). Aspectos Teóricos de la Competitividad. Revista Ciencia y Sociedad, 31(2), 179-198. Fonte: https://www.redalyc.org/pdf/870/87031202.pdf
Valdés, J. (2016). Crecimiento económico y desarrollo un dilema de la realidad actual. Mundo Siglo XXI, 11(39), 87-98. Fonte: https://www.mundosigloxxi.ipn.mx/pdf/v11/39/07.pdf
Vázquez , J., Arredondo , F., & Amezquita, J. (2018). Los negocios inclusivos como modelo de responsabilidad social empresarial y su impacto en los objetivos de desarrollo sostenible. Em ANFECA (Ed.), XXIII Congreso Internacional de la Facultad de Contaduría, Administración e Informática (pp. 1-23). México: ANFECA.
Vilanova, J. (2012). Revisión bibliográfica del tema de estudio de un proyecto de investigación. Radiología, 54(2), 108-114. doi:https://doi.org/10.1016/j.rx.2011.05.015
Villanueva, A. (2012). Aspectos que determinan la competitividad en empresas de Barranquilla. Económicas CUC, 33(1), 173-190. Fonte: https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/179
Wach, E. (2012). Measuring the ‘Inclusivity’ of Inclusive Business. United Kingdom: Institute of Development Studies.: Institute of Development Studies.
Zamora, C. (2017). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Espacios, 15-27. Fonte: Zamora, C. (2018). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Espacios, 39(https://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n07p15.pdf