Insurance activity, strategy and results in Ecuador
Main Article Content
Abstract
The insurance activity in Ecuador has changed considerably since its inception, the present paper aims to track the results achieved by companies focused on general insurance and determine if these respond to a strategy. Official data of the Superintendency of Banks of 27 insurance companies are analyzed. Five major actors were identified that capture over 50% of the market, however not all the big ones achieve the best results. Smaller actors give clear signs of having passed from theory to practice as far as strategy is concerned.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.12.2017.626
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/626
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Acosta, A. (2001). Breve historia económica del Ecuador. Quito. Corporación Editora Nacional.
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Tercera edición. Colombia. Prentice Hall.
Best’s special report. (2013). Perspectiva general del mercado de seguros de América Latina.
Autor. Recuperado de http:/www.ambest.com/latioamerica/pdfs/SR_2013
Centeno, V. (2014). Seguros, necesarios, rentables y en expansión. Gestión economía y sociedad. 243, 50-64.
Código de Comercio. (2000). Código de Comercio. Quito. Corporación de Estudios y Publicaciones.
Fundación Mapfre. (2015). El mercado asegurador latinoamericano en 2015. Madrid. Autor
García, S. (1993). Estrategia empresarial. Cómo implementar la estrategia en la empresa. Recuperado de: https://books.google.com.ec/books
Gómez, V., y Palao, J. (2009). Logre una empresa competitiva y de calidad. Lima. Palao Editores S.A.
Guardiola, A. (1990). Manual de introducción al seguro. Madrid. Editorial MAPFRE S.A.
Lamb, Ch., Hair, J., & McDaniel, C. (2006). Marketing (Octava ed.). México. Thomson
Manso, F. (2003). Diccionario enciclopédico de estrategia empresarial. Ediciones Juan Díaz de Santos, S.A. Madrid
Méndez, C. (1988). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso investigativo. Bogotá. McGRawHill.
Miño, W. (2008). Breve historia bancaria del Ecuador. Quito. Corporación Editora Nacional
Navarro, G. (1976). La concentración de capitales en el Ecuador, 2ed. Quito. Ediciones Solitierra.
Naranjo, C., y Muñoz, M. (2015, julio). Especial seguros 2015. Revista Ekos. Recuperado de: http://ekosnegocios.com
Porter, M. (2006). Estrategia y ventaja competitiva. Barcelona. DEUSTO
Tennent, J. (2010). Gestión Financiera. Quito. Ediecuatorial.
Thomson, A. y Strickland, A. (2004). Administración estratégica. 13a edición. México. McGgrawHill.
Régimen Legal de Seguros. (2004). Régimen Legal de Seguros Legislación Conexa. Quito. Talleres de la Corporación de Estudios y Publicaciones
Superintendencia de Bancos http://www.sbs.gob.ec “Vocabulario Técnico”. (2003). Quito: Seguros Sucre