ALIGNMENT BETWEEN PROJECTS AND SERVICE STANDARDS HOSPITAL IN THE PERSPECTIVE OF CLINICAL MANAGEMENT

Authors

  • Virginia Mariño-Nuñez División de Posgrado. Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba-Ecuado
  • Alvaro Flores-Villacis Carrera de Enfermería. Universidad Indoamérica, Ambato-Ecuador
  • Ana Pachucho- Flores Carrera de Enfermería. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Técnica de Ambato, Ambato- Ecuador
  • José Herrera – López Gerente de Docencia e Investigación en el Hospital Universitario Júlio Müller (HUJM), Cuiabá-Brasil
  • Mara Ribeiro Gerente de Docencia e Investigación en el Hospital Universitario Júlio Müller (HUJM), Cuiabá-Brasil Coordinador de Educación de Grado de la Universidad Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá-Brasil 5Profesor de los Programas de Posgrado en Enfermería y en Ciencias Aplicadas a la Atención Hospitalaria de la Universidad Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá-Brasil
  • Gímerson Ferreira Gerente de Docencia e Investigación en el Hospital Universitario Júlio Müller (HUJM), Cuiabá-Brasil Coordinador de Educación de Grado de la Universidad Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá-Brasil 5Profesor de los Programas de Posgrado en Enfermería y en Ciencias Aplicadas a la Atención Hospitalaria de la Universidad Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá-Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31243/ei.uta.v10i2.2851.2025

Keywords:

hospital administration, clinical governance, health planning

Abstract

Introduction: At present, the process of hospital management is important for the proper management of a health institution. Objective: understand the reality of hospital services in the alignment of projects and standards based on clinical management. Methods: Documentary study, descriptive with a qualitative approach. The data were obtained through an instrument developed for the analysis of the Strategic Master Plans (SMP) of a University Hospital for the years 2016-2017 and 2018-2019 and were submitted to the content analysis, thematic modality. Results: It is evident that despite the implementation of the SMP in the HUJM for the advancement of management in the institution, there is still a deficit in the implementation of the actions proposed for the achievement of goals and objectives set for the hospital services, once the actions defined in two subsequent levels are integrated, revealing that there was not enough evolution, however, the redirection of the paradigm that guides the management in the hospital, when it proposes standards and tools aligned to the new model of clinical management.  Conclusions: The implementation and fulfillment of institutional standards based on user needs allows for alignment between management actions and goal fulfillment, so that, through the principle of clinical management, investment in people's education can foster an integral approach to user care.

References

Padilha R de Q, Gomes R, Lima VV, Soeiro E, Maurício de Oliveira J, Schiesari LMC, et al. Princípios para a gestão da clínica: conectando gestão, atenção à saúde e educação na saúde. Cien Saude Colet. 2018;23(12):4249–4257. DOI: 10.1590/1413-812320182312.32262016

Mendes EV. As redes de atenção à saúde. Cien Saude Colet. 2010;15(5):2297–2305. DOI: 10.1590/S1413-81232010000500005

Mendes EV. Os grandes dilemas do SUS. Tomo 2. Casa da Qualidade. 2001;167 p. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-398443

Gomes R, Lima VV. A Gestão da Clínica em questão. Sci Med (Porto Alegre). 2017;27(2): ID27698. DOI: 10.15448/1980-6108.2017.2.27698

Vázquez Navarrete ML, Vargas Lorenzo I, Mogollón Pérez AS. Redes de servicios de salud en Colombia y Brasil. Estudio de casos. Redes de servicios de salud en Colombia y Brasil. Estudio de casos. Editorial Universidad del Rosario; 2017. 390 p. Disponible en: https://books.scielo.org/id/xbqty

Gomes R, Padilha RDQ, Lima V, Da Silva CMFP. Avaliação de percepções sobre gestão da clínica em cursos orientados por competência. Cien Saude Colet. 2018;23(1):17–28. DOI: 10.1590/1413-81232018231.26652015

Costa RM. Estratégias de marketing em hospitais de médio porte. UNIJUÍ; 2019. Disponible en: https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/UNIJ_e3f6f1d9246d41df1638185206e2b158

Monterroso E. Aportes para el diseño y la gestión de servicios. Perspectivas desde la Administración de Operaciones. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales. 2017;4(6):39–91. Disponible en: https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25762w/DO_M5_MONTERROSO.pdf

Zeithaml VA, Bitner MJ, Gremler DD. Marketing de Serviços: A Empresa com Foco no Cliente. AMGH Editora; 2014. 664 p. Disponible en: https://books.google.com/books/about/Marketing_de_Servi%C3%A7os_6_ed.html?hl=pt-BR&id=kRW5AwAAQBAJ

Aceves P. Administración de proyectos: Enfoque por competencias. Ciudad de México: Grupo Editorial Patria; 2018. 206 p. Disponible en: https://books.google.com.ec/books/about/Administraci%C3%B3n_de_proyectos.html?id=NpotEAAAQBAJ&redir_esc=y

Capovilla FC, Raphael WDuarte. Dicionário enciclopédico ilustrado trilíngüe da língua de sinais brasileira. EdUSP; 2001. 1620 p. Disponible en: https://books.google.com/books/about/Dicion%C3%A1rio_enciclop%C3%A9dico_ilustrado_tri.html?hl=es&id=N-ybDVKtBygC

Flores-Villacis A, Mariño-Nuñez V, Pachucho-Flores A, Herrera-López J, Guimarães M, Ferreira G. Prestación y desempeño de servicios hospitalarios desde la perspectiva de la gestión clínica. Enfermería Investiga. 2022;7(4):38–45. DOI: 10.31243/ei.uta.v7i4.1866.2022

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa edições, 70, 225. 70a ed. Edição linguística; 1977. 225 p. Disponible en: https://www.academia.edu/40820250/BARDlN_L_1977_An%C3%A1lise_de_conte%C3%BAdo_Lisboa_edi%C3%A7%C3%B5es_70_225

Caballero RMG, Gualdrón CIL, Ibarra ERB. Innovación en Servicios de Salud usando herramientas de Pensamiento de Diseño. Kepes. 2020;18(23):15–48. DOI: 10.17151/kepes.2021.18.23.2

Rego da Silva JM, de Sousa Borges ÍE, Branco Macedo YC, de Sousa Alves M, Gomes da Silva M, Borges Mariano SC, et al. Os entraves da administração pública brasileira para o estabelecimento das Redes de Atenção à Saúde. Revista Eletrônica Acervo Científico. 2024;47:e16363–e16363. DOI: 10.25248/reac.e16363.2024

de Oliveira IS, Lima E de FA, da Silva RIC, Figueiredo KC, Dias ICB, Primo CC. Desarrollo de software para la gestión de lechos de urgencia y de emergencia. Rev Bras Enferm. 2021;74:e20200055. DOI: 10.1590/0034-7167-2020-0055

Ocampo González A. Entrevista sobre Investigación en Pedagogía Hospitalaria: la necesidad de avanzar en la construcción de Alternativas e Innovaciones Metodológicas. Revista Profissão Docente. 2018;18(39):451–461. DOI: 10.31496/rpd.v18i39.1201

de Oliveira Silva G, Andrade De Abreu JC. Hospital universitário: o dilema de um novo modelo de governança. Administração Pública e Gestão Social. 2024;16(2). DOI: 10.21118/apgs.v16i2.15409

Seixas CT, Merhy EE, Baduy RS, Slomp Junior H. La integralidad desde la perspectiva del cuidado en salud: una experiencia del Sistema Único de Salud en Brasil. Salud Colect. 2016;12(1):113–123. DOI: 10.18294/sc.2016.874

Raffa C, Malik AM, Contreras Pinochet LH. Análise das variáveis do ambiente interno no gerenciamento de leitos em organizações hospitalares privadas: aplicação do software nvivo. RAHIS. Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde. 2017;14(4). DOI: 10.21450/rahis.v14i4.4427

Cidoncha Moreno MA, Garate Echenique L, Moro Casuso I, Landaluze Okerantza G, Martinez Aramberri I. Implantacion de buenas prácticas en cuidados como punto de union en la integración asistencial. Int J Integr Care. 2019;19(4):30. DOI: 10.5334/ijic.s3030

Triviño-Ibarra CP, Toro-Barrera HD, Saltos-Giler HJ, Cedeño-Quijije JC, Párraga-Zambrano MD, Vicuña-Castr MM. Seguridad clínica hospitalaria: un desafío para los profesionales de salud y pacientes. Polo del Conocimiento. 2019;4(5):267–291. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/977

Giménez-Júlvez T, Hernández-García I, Aibar-Remón C, Gutiérrez-Cía I, Febrel-Bordejé M. Cultura de la seguridad del paciente en directivos y gestores de un servicio de salud. Gac Sanit. el 1 de septiembre de 2017;31(5):423–6. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.01.009

Marca G, Oliveira A, Matilla K, Miranda T. El valor de la evaluación de las relaciones públicas y de la comunicación en las organizaciones: el caso de los hospitales del Sistema Nacional de Salud Español. 2017;20(2): 506–528. DOI: 10.5294/pacla.2017.20.2.9

Sainz de Vicuña Ancín JM. El plan estratégico en la práctica. Madrid, España: ESIC. Google Libros. 2003; 351. Disponible en: https://books.google.com.pe/books?id=CHC8pAtauOQC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Apaza Arenas SG, Arce Meneses GG. Reestructuración y ampliación del hospital Goyeneche (nivel III) Arequipa. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa; 2019. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8510

Pilco Paredes JD, Fernández Ronquillo MA. Evaluación de la atención de un hospital público del Ecuador. Sinergias Educativas. 2020;5(1):2662–6661. DOI: 10.37954/se.v5i1.54

Del Giorgio Solfa F, Amendolaggine G, Alvarado Wall TA. Nuevos paradigmas para el diseño de productos. 2018;(14):12. DOI: 10.24215/24691488e012

Ramos FM, Parizotto EL, Silva AS da, Ramos JM, Bampi GB. Relação entre indicadores de qualidade e econômicos: um estudo em uma rede de hospitais do terceiro setor do Sul do Brasil. Cad Saude Colet. 2018;26(4):453–461. DOI: 10.1590/1414-462X201800040196

Jaramillo Orozco HH. Propuesta de modelo de gestión de la innovación en una institución prestadora de salud. Maestrías de la Facultad de Ciencias Económicas; 2021. Disponible en: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/23965

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artículo original

How to Cite

ALIGNMENT BETWEEN PROJECTS AND SERVICE STANDARDS HOSPITAL IN THE PERSPECTIVE OF CLINICAL MANAGEMENT. (2025). Enfermería Investiga, 10(2), 39-48. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v10i2.2851.2025

Similar Articles

1-10 of 400

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)