The competitiveness of Ecuador's flower exports with Colombia to the U.S. market

Main Article Content

César Mayorga Abril
Luis Imbaquingo Núñez
Juan Pérez Briceño
Jeison Cevallos Robles

Abstract

Competitiveness is an important factor as this allows countries to achieve higher revenues to international markets. The present paper aims to identify the competitiveness of Ecuadorian flower activity in the U.S. market in relation to competitiveness and Colombian flower exports to the same target market in the study period. For this, a comparative investigation of Ecuador's competitiveness with respect to Colombia was carried out, with information obtained from the Central Bank of Ecuador (BCE) and from the reports of the trade departments of the United States and Colombia.  For this purpose, the Revealed Comparative Advantage Index (RCA), export quotas (xmq), the Intra-Producer Trade Index (IIT) and the application of an Ordinary Least Squares (OLS) model were calculated. This procedure allowed to determine that Ecuador has a competitiveness of 56,93% in the flower sector with respect to Colombia, which leads to the conclusion that the aspects of competitiveness at the level of flower production must be improved.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1672

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mayorga Abril, C., Imbaquingo Núñez, L., Pérez Briceño, J., & Cevallos Robles, J. (2022). The competitiveness of Ecuador’s flower exports with Colombia to the U.S. market. Bolentín De Coyuntura, (33), 07–15. https://doi.org/10.31243/bcoyu.33.2022.1672
Section
Scientific research articles

References

Acosta Palomeque, G., Pazmiño Arroyo, H., & Cerda Prado, N. (2018). Inversión Extranjera Directa, Exportaciones y Crecimiento Económico en América Latina. Economía y Negocios UTE, 9(2), 14-25. Obtenido de https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios

Ahcar Olmos, J., Delgado Arias, D., & Peláez Soto, J. (2019). Oportunidades de exportación del Valle del Cauca en el acuerdo comercial Colombia-Canadá: el Caso del sector azucarero. Economía & Región, 5(2), 131-153. Obtenido de https://revistas.utb.edu.co/index.php/economiayregion/article/view/249

Alonso Rodríguez, J. A. (1999). Comercio internacional : de las ventajas comparativas a las ventajas competitivas. Revista Asturiana de Economía, 129-148.

Álvarez Herranz, A., Barraza, S., & Legato, A. (2009). Inversión Extranjera Directa y Crecimiento Económico en Latinoamérica. Información Tecnológica, 20(6), 115-124. doi:10.1612/inf.tecnol.4116it.08

Aval. (2021). Situación financiera actualizada del sector florícola. Quito: Información general del empresas. Obtenido de https://www.aval.ec/informacion-general-de-empresas/situacion-financiera-actualizada-del-sector-floricola/

Balkyte, A., & Tvaronaviciene, M. (2010). Perception of competitiveness in the context of Sustainable Development: Facets of "Sustainable Competitiveness". Journal of Business Economics and Management, 341-365. doi:10.3846/jbem.2010.17

Banco Central del Ecuador. (2019). Boletín anuario 2018. Quito: Banco Cenmtral del Ecuador. Obtenido de https://www.bce.fin.ec/index.php/component/k2/item/327-ver-bolet%C3%ADn-anuario-por-a%C3%B1os

Camino Mogro, S., Andrade Díaz, V., & Pesántez Villacís, D. (2016). Posicionamiento y eficiencia del banano, cacao y flores del Ecuador en el mercado mundial. Ciencia UNEMI, 9(19), 48-53. Obtenido de http://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/323/279

Campi, I., Font, M., & Lascano, C. (2017). La competitividad en América Latina, el caso Ecuador. Dimensión Empresarial, XV(29). Recuperado el 18 de Junio de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6068517

Capobianco-Uriarte, M. d., Casado-Belmonte, M. d., Marín-Carrillo, G. M., & Terán-Yépez, E. (2019). A Bibliometric Analysis of International Competitiveness (1983–2017). SUSTAINABILITY. doi:10.3390/su11071877

Durán Lima, J., & Alvarez, M. (2008). Indicadores de comercio exterior y política comercial: mediciones de posición y dinamismo comercial. CEPAL – Colección Documentos de proyectos, 5-41. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/3690/1/S2008794_es.pdf

El Universo. (1 de Noviembre de 2020). $ 24 millones al año en aranceles dejarán de pagar exportaciones de rosas ecuatorianas a Estados Unidos. Guayaquil, Ecuador. Obtenido de https://www.eluniverso.com/noticias/2020/10/31/nota/8033716/rosas-cero-aranceles-exportacion-eeuu-acuerdo-comercial-1-noviembre/

Expoflores. (2019). Informe Anual de Exportaciones. Quito: Expoflores. Obtenido de https://expoflores.com/wp-content/uploads/2020/04/reporte-anual_Ecuador_2019.pdf

Garcés Cano, J. E. (2015). Revisión crítica de los postulados clásicos del comercio internacional: un ejercicio empírico sobre Colombia y Perú. Finanzas, Política y Economía, 7(1), 147-168. doi:http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2015.7.1.8

García Hernández, B. J. (2010). Visión hacia la Cultura de Exportaciones de los empresarios de las PyMES del Estado de Hidalgo y su impacto en el. VII Congreso de la AMET, 1-24.

García Luna, R., & Maldonado Atencio, A. (2013). Competitividad del calzado de cuero colombiano: perspectiva de la ventaja comparativa revelada. Dimensión Empresarial, 11(1), 77-91. doi:https://doi.org/10.15665/rde.v11i1.162

Gomez, M. (2011). El impacto del sistema de preferencias arancelarias andinas y la erradicación de la droga (ATPDEA) sobre el sector floricultor ecuatoriano. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Huesca Rodríguez, C. (2012). Comercio internacional (Primera ed.). México D.F.: Red Tercer Milenio. doi:978-607-733-004-2

Labarca, N. (2007). Consideraciones teóricas de la competitividad empresarial. Omnia, 158-184. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73713208

Nadalipour, Z., Khoshkhoo, M. H., & Eftekhari, A. R. (2019). An integrated model of destination sustainable competitiveness. Competitiveness Review, 314-335. doi:10.1108/CR-12-2017-0086

Orozco, M. (2007). Entre la competitividad local y lacompetitividad global: floricultura comercial en el Estado de México. Convergencia, XIV(45), 111-160. Recuperado el 19 de Junio de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352007000300006&lng=es&nrm=iso
Salazar Cantú, J. (2007). Estructura y evolución reciente de las ventajas comparativas de México y de sus estados. Trayectorias, 67-88. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60735446003

U.S. International Trade Commission. (2003). Cut Flowers. (D. T. Chairman, & J. Vice Chairman, Edits.) Industry & trade sumary(3580), 45. Obtenido de https://www.usitc.gov/publications/332/pub3580.pdf

Vanegas López, J. G., Merlos García, J., & Mayorga Abril, C. M. (2017). Flower Export Barriers: A Comparative Study in Colombia, Mexico and Ecuador. Latin American Business Review, 1-25. doi:10.1080/10978526.2017.1354705

Verdugo Morales, N., & Andrade Díaz, V. (2018). Productos tradicionales y no tradicionales del Ecuador: Posicionamiento y eficiencia en el mercado internacional para el período 2013-2017. X-pedientes Económicos, 2(3), 84-102. Obtenido de https://www.academia.edu/40445715/Productos_tradicionales_y_no_tradicionales_Ecuador

Villamar Ortíz, D. P., Paccha Soto, M. d., Ruso León, J. A., & Moreira Macías, M. F. (2018). Decisions of the atpdea and its impact on the floriculture. Comparative case Colombia-Ecuador. 2011-2015. INNOVA RESEARCH JOURNAL, 3(7), 136-146. doi:10.33890/innova.v3.n7.2018.608

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.