The perspective of university students on emotional intelligence as a tool to support human management

Main Article Content

Gladys Hernández Romero
https://orcid.org/0000-0002-9045-2937
Deivis Eduardo López Escalona
https://orcid.org/0000-0002-0222-9314
Sara Ivanova Mellado Sorcia
https://orcid.org/0009-0009-6949-8998

Abstract

This research studies the opinions of university students belonging to the Economic-Administrative Sciences Division of the Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, the objective is to know the general opinion about the use of emotional intelligence and the way in which it is used as a tool to support human management. This work shows the importance gained by the development of emotional intelligence as a factor of conflict resolution and creation of healthy spaces that allow the easy implementation of activities related to human management. For this reason, it is considered ideal to carry out this descriptive quantitative research in which data was collected from 171 students with curricular progress ranging from 20% to 100% of the degrees offered by the aforementioned division. The results obtained indicate that the university students have a notion of the subject in question, likewise, considering the information collected among the university students, it is feasible to make emotional intelligence visible as a tool that will propitiate the creation of spaces in which human management will be benefited.  It is suggested that related topics be included to facilitate its assimilation by students.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2444

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Romero, G., López Escalona, D. E., & Mellado Sorcia, S. I. (2024). The perspective of university students on emotional intelligence as a tool to support human management. Bolentín De Coyuntura, (42), 18–25. https://doi.org/10.31243/bcoyu.42.2024.2444
Section
Scientific research articles

References

Agreda, L. D. (2022). La gestión participativa del talento humano en el desarrollo de las habilidades blandas de los estudiantes de la Facultad de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. IGOBERNANZA, 5(18), 42-72.

Barrera-Gálvez, R. S.-P.-R.-M.-S. (2019). La Inteligencia Emocional en Estudiantes Universitarios. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, ., 7(14), 50-55. doi:https://doi.org/10.29057/icsa.v7i14.4437

Barrutia, L. E. (2021). Gestión humanista de la admiistración pública para el fomaneto de la inteligencia emocional . Business Innova Sciences, 2(1), 8-18. doi:https://doi.org/10.58720/bis.v2i1.28

Barully, F. T. (2022). El Valor Agregado de la Responsabilidad Social en la Imagen Corporativa de una Empresa. Perú.

Braimah, M. T. (2022). Academic stress and emotional intelligence among undergraduate students in selected universities in Ghana. . Hybrid psychology.

Calderón, A. d. (2022). Las actividades extracurriculares y su ayuda en el aprendizaje escolar. Cuenca, Ecuador.

Cali, A., Fierro, I., & Sempértegui, C. (2015). La inteligencia emocional como elemento estratégico en la empresa. Revista Ciencia Unemi, 8(15), 119-125.

CETYS Educación Continua. (24 de 08 de 2021). CETYS Universidad.

Coronado-Maldonado, I. D.-M.-S. (2023). Inteligencia emocional: Un estudio del TEIQue-SF aplicado a líderes potenciales en el ámbito universitario. Revista De Estudios Andaluces, (45), 8–22. doi: https://doi.org/10.12795/re

Delgado Reyes, K. A., Pincay Ponce, J. I., Delgado Muentes, W. R., & Sánchez Andrade, D. A. (2023). La atención educativa a la diversidad intercultural, Una mirada desde las ingenierías en Tecnologías de Información. Manabí Ecuador: Ediciones GESICAP.

Ernesto O'boyle, R. H. (2021). "The Relationship between Emotional Intelligence and Job Performance: A Meta-Analysis". Revista de comportamiento organizacional, 32: 788-818.

Ferreira, R. I. (2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. ,. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7219-7238. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841

Gamboa, Y. G. (2022). Liderazgo y desarrollo organizacional en las mypes papeleras. Lima.

Gutiérrez, T. G. (2019). Humanos con talentos en las organizaciones. . Revista Electrónica de Investigación en Ciencias Economicas, , 7(13), 122-135.

Morales, E. G. (2022). ¿Qué papel tiene la Inteligencia Emocional en el contexto clínico, laboral y educativo?. Escritos de Psicología, 15(2), 148-158. doi:https://dx.doi.org/10.24310/espsiescpsi.v15i2.14752

Ononye, U. O. (2022). Academic resilience, emotional intelligence, and academic performance among undergraduate students. Businessperspectives.

Rojas Olortegui, D. M. (2022). Inteligencia emocional como elemento para el logro de competencias del área de desarrollo personal, ciudadanía y cívica. Ancash, Perú.

Rueda Guerrero, I. C. (2023). La gestión humana y sus procesos en las organizaciones. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Psicología, Barrancabermeja.

Santamaria Gutierrez, D. B. (2022). Factores psicosociales y rendimiento laboral en colaboradores de una institución educativa privada. Lima.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.