Supply and demand of Tourism guides in Zone 3 - Ecuador

Main Article Content

Johanna Monge Martínez
Noemy Gaviño Ortíz
Carmen Vaca Vaca
Javier Salazar Mera

Abstract

Tourist guides establish the first link with the tourist. The quality of the service determines the image of the destination and the degree of satisfaction of the visitor. The need arises for competent professionals with extensive up-to-date knowledge. The objective of this document is to analyze the offer - demand perspective of the tourist guides of zone three of Ecuador, formed by the provinces of Chimborazo, Cotopaxi, Pastaza and Tungurahua. The methodology included field research, a structured questionnaire; applied to guides and representatives of tour operators in the context. The results indicate that tour guides must have specific training.


DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.17.2018.668


URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/668

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monge Martínez, J., Gaviño Ortíz, N., Vaca Vaca, C., & Salazar Mera, J. (2018). Supply and demand of Tourism guides in Zone 3 - Ecuador. Bolentín De Coyuntura, (17), 18–22. Retrieved from https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/668
Section
Scientific research articles

References

AENOR. (10 de 02 de 2016). aenor.es. Obtenido de http://www.aenor.es/aenor/normas/normas/fichanorma.asp?tipo=N&codigo=N0056174#.WSdAtWiGPIV

Bañuls, A. L., Rodríguez, A. B., & Jiménez, M. S. (2007). El capital humano como factor estratégico para la competitividad del sector turístico. Cuadernos de turismo, 19, 47-69.

Bote, V. (1995). Estructura y desarrollo del turismo en España: hacia un cambio cualitativo y más responsable. España: In Congreso de Economía del Turismo.

Boullón, R. (2006). El Sistema Turístico. México: TRILLAS.

Cohen, E. (1985). The tourist guide: The origins, structure and dynamics of a role. 1985 The tourist guide: The origins, structure and dynamics of a role. Annals of Tourism Research, 12(1), 5-29.

Ham, S. H., & Weiler, B. (2003). Capacitación para guías turísticos en Latinoamérica. Estudios y Perspectivas en Turismo, 12, 24-47.

Huizinga, J. (2007). Homo Ludens. Madrid: Alianza

INEC. (2017). Encuesta Nacional de empleo, desempleo y subempleo. Indicadores laborales. Quito: INEC.

ISO. (2007). Norma ISO para guías de turismo. Quito, Pichincha.

López, M. (2013). Aprendizaje, competencias y TIC. México: PEARSON.

MINTUR. (2017d). Listado de los Principales Destinos del Ecuador para Turismo Receptivo. 2017. Quito: MINTUR- Dirección de productos y destinos 2017.

MINTUR. (26 de abril de 2017b). Ministerio de Turismo. Obtenido de Entradas y Salidas Internacionales por Nacionalidad: http://servicios.turismo.gob.ec

MINTUR. (03 de diciembre de 2017a). Ministerio de Turismo. Obtenido de Noticias: https://www.turismo.gob.ec/arribo-de-turistas-a-ecuador-crecio-en-14-en-2017/

MINTUR. (05 de junio de 2017c). Ministerio de Turismo. Obtenido de Noticias: https://www.turismo.gob.ec/el-turismo-sera-el-eje-del-cambio-de-la-matriz-productiva-en-ecuador/

OMT. (2016). Panorama OMT del Turismo Internacional. Edición 2016. UNWTO.

OMT. (2017). Panorama OMT del Turismo internacional. Edición 2017. UNWTO.

OMT; UNESCO. (2015). La Conferencia Mundial sobre Turismo y Cultura. Camboya: OMT, UNESCO.

Pond, K. (1993). The professional guide: dynamics of tour guiding. New York: Van Nostrand Reinhold.

Prado, V. S. (2001). Oportunidades de capacitación de recursos humanos en turismo. Santiago: Servicio Nacional de Turismo.

Ramallo, E. (2015). EL GUÍA TURÍSTICO DIFERENCIAS Y SIMILITUDES ENTRE COMUNIDADES AUTÓNOMAS. Cuadernos de Turiso (35), 499-510.

Rebolledo Dujisin, P., & Fica Pérez, R. (2010). La formación de guías de turismo de montaña y alta montaña: el caso chileno. Gest. tur. (Valdivia), 14, 83-95.

Reglamento de Guianza Turística. (2016). Quito: Lexis.

Reglamento General de Actividades Turísticas. (2011). Quito: Lexis.

Swarbrooke, J. (1999). Sustainable Tourism Management. UK: CABI Publishing.

Yu, X., Weiler, B., & Ham, S. (2001). Intercultural communication and mediation: A framework for analysing the intercultural competence of Chinese tour guides. Journal of Vacation Marketing, 2 - 3.

Zárraga, L., Corona, E., & Molina, V. (2010). Las competencias de los guías de turistas como ventaja competitiva en el sector turista: Caso Cancún Quintana Roo. REVISTA INTERNACIONAL ADMINISTRACION & FINANZAS, 3(3), 11-24.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.