Study on university student dropout and its academic, economic and social implications

Main Article Content

Mauricio Arias Pérez
María Bastidas Ramos
César Salazar Mejía

Abstract

Student desertion is the abandonment of the career in which a student enrolls due to the influence of positive or negative factors, or due to internal or external circumstances. The present study analyzes the main causes that cause the desertion of the students of the Technical University of Ambato of the careers of Accounting and Audit, Economy, Marketing and Management of Businesses, Marketing, Organization of Companies and Administration of Companies. The most important results indicate that the abandonment of the studies is related to the economic and personal scope, in addition there must be an adequate motivation and academic tutoring. The methodology used was obtained through direct observation, surveys and data analysis to the students of the aforementioned careers, with a qualitative and quantitative approach that allowed an exploratory data analysis to establish the causes of desertion.


DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.19.2018.677


URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/677

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arias Pérez, M., Bastidas Ramos, M., & Salazar Mejía, C. (2018). Study on university student dropout and its academic, economic and social implications. Bolentín De Coyuntura, (19), 9–13. Retrieved from https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/677
Section
Scientific research articles

References

Barrero Rivera, F. (2015). Investigación en Deserción Estudiantil Universitaria. Educación y Desarrollo Social, 17.

Garzón Umerenkova, A., & Gil Flores, J. (2016). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. Complutense de Educación, 19.

Gonzales Ramirez, T., & Pedraza Navarro, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XXI, 24.

Henríquez, N., & Escobar, D. (2016). Construcción de un Modelo de Alerta Temprana para la Detección de Estudiantes en Riesgo de Deserción de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. RMIE, 29.

Roncancio González, H. (2016). Trayectos vitales en la deserción estudiantil: Repensar la construcción de proyectos de vida en la formación superior de la Institución Universitaria de Envigado. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 14.

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014). Reglamento del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión (SNNA). AC-UERDO Nro. 2014 – 020-A, 30.

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Deserción Estudiantil en la Educación Superior Colombiana. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Obtenido de: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/1600ed7f650746c1?pro-jector=1

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014). Reglamento del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión (SNNA). AC-UERDO Nro. 2014 – 020-A, 30.

Vergara Morales, J. R., Boj del Val, E., Barriga, O., & Díaz Larenas, C. (2016). Factores explicativos de la deserción de estudiantes de pedagogía. Complutense de Educación, 23.

Zárate Rueda, R., & Mantilla Pinilla, E. (2014). La deserción estudiantil UIS, una mirada desde la responsabilidad social universitaria. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 15.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.