Mothers and university students: relationship between dropout and / or school interruption. The case of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato - Ecuador

Main Article Content

Karla Ortega Tello
Teresa Paredes Ruiz

Abstract

The present work addresses the concern mothers and college students: the relationship between school dropout and / or school interruption. The case of” Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales “from “Universidad Técnica de Ambato-Ecuador”. The main objective of this research is to identify the gender determinants, and the support received for the students to remain in the faculty. A mixed research approach was used. Attempts were made to investigate the support received by the student mothers as a possible reconciliation to the problem, resulting in the almost entirely mother students receiving support from their families to complete their university studies.


DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.19.2018.680


URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/680

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ortega Tello, K., & Paredes Ruiz, T. (2018). Mothers and university students: relationship between dropout and / or school interruption. The case of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato - Ecuador. Bolentín De Coyuntura, (19), 21–25. Retrieved from https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/680
Section
Scientific research articles

References

Ávila, Y. (2004) “Desarmar el modelo mujer = madre” En: Maternidades ¿Quién cuida a quién? Cuentos sobre madres diferentes. Revista Debate Feminista. Año 15. Vol. 30. octubre 2004.

Cristiani, L., Bertolotto, M., Anderson, M., Polinelli, S., Collavini M., Seijo, F., y Delfino, M. (2015). Significado cultural de la crianza y de los roles materno y paterno. Aportes a la reflexión teórica. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI Jornadas de Investigación Décimo Encuen-tro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Quilmes. Argentina. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-035/790.pdf [Con-sultado el 12-12-2017].

Estupiñan, M., y Rodríguez, L. (2009). Aspectos psicosociales en uni-versitarias embarazadas. Revista Salud Pública, 11(6), 988-998. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/422/42219021015/. [Consultado el 14-05-2018].

Estupiñan, M y Vela, D. (2012). Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(3), 536-549. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v41n3/v41n3a06.pdf. [Consultado el 19-02-2018].

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. Ed). México D.F.: Mc Graw - Hill.

Lozano, I., Iglesias, M., y Alonso, A. (2015). Conciliación estudiantil-fa-miliar. Un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres uni-versitarias. Revista ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. 192(780), a341.

Miller, D., y Arvizu, V. (2016). Ser madre y estudiante. Una exploración de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. Revista de la edu-cación superior. 1(177), 17-42.

Mora, Esther. (2013). El paradigma género y mujeres en la historia del tiempo presente. Revista Historia Autónoma, (2). 143-160. Universidad de Murcia.

Palomar, C. (2005). Maternidad: Historia y Cultura. Revista La Ventana. (4), 35-67. México.

Puyana, Y., y Mosquera, C. (2005). Traer “hijos e hijas al mundo”: signifi-cados culturales de la paternidad y la maternidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(2), 1-21 Colombia.

Rodríguez, L., y Mancinas, S. (2016). Nivel de sexismo y estereotipos de género en estudiantes de Trabajo Social Regiomontanas. Revista Internacional De Trabajo Social y Bienestar, (2), 17-30.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.