The impact of pre professional practices in the tax culture of students of the Catholic University of Cuenca
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the impact that the Accounting and Fiscal Support Core Project of the Catholic University of Cuenca has had on the tax culture of the students participating in it in the 2016-2018 period; for which the information from the Project database and the results of the survey planted to the students were used; being that, a positive impact on the knowledge, perceptions and attitudes towards taxes on the part of the students was evidenced after their participation in the Project was concluded, identifying the support of the teachers, as one of the factors that the students perceived, as the most influential in the identified impact.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.24.2020.885
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/885
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Aya, E., & Báez, L. (2017). Percepciones y actitudes de los ciudadanos residentes en Bogotá acerca del pago del impuesto al valor agregado-IVA. 19(31), 91-125. Obtenido de https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cife/article/view/4666
EUROsociAL. (2017). Programa de EUROsociAL Dossier de Presentación. Obtenido de https://eurosocial.eu/files/2017-09/Dossier%20Presentacion%20EUROsociAL_ES.pdf
EUROsociAL. (2018). Buenas prácticas para el desarrollo de los Núcleos de Apoyo Contable y Fiscal (NAF). Obtenido de http://eurosocial.eu/files/2019-01/03_Coleccion%20EUROSOCIAL_NAF.pdf
Mantilla, L., Galarza, J., & Zamora, R. (2017). La inserción de la mujer en la educación superior ecuatoriana: Caso Universidad Técnica de Ambato. Revista latinoamericana de estudios educativos, 13(2). doi:https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.2.2
Martínez, R., Martínes, M., Martínez, M., Pérez, A., & Cánovas, A. (2009). El coerficiente de correlacion de los rangos de Spearman. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2). Obtenido de https://www.redalyc.org/html/1804/180414044017/
Méndez, P., Morales, G., & Aguilera , O. (2005). Cultura tributaria y contribuyentes: Datos y aspectos metodológicos. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 15(44), 332-352. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70504404
Mendoza, F., Cano, R., Robles, J., & Ramiréz, S. (2016). Correlación entre cultrua tributaria y educación tributaria universitaria: caso Universidad Estatal de Sonora. Revista Global de Negocios, 61-76. Obtenido de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2659374
Merli, O. (2010). Escalas de medición en Estadística. Telos, 12(2), 243-247. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/993/99315569009.pdf
Ministerio de Economía y Finanzas. (2018). Proforma del Presupuesto General del Estado Reporte Consolidad Comparativo-Por grupo Ingresos (dorales) Ejercicio 2019. Obtenido de https://www.finanzas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/4-CN_Por-Grupo_Ingresos.pdf
Pontificia Universidad Javeriana. (s.f). Núcleos de Apoyo Contable y Fiscal NAF. Convenio DIAN Universidad Javeriana. Obtenido de https://cea.javeriana.edu.co/documents/153049/5486699/apoyo_fiscal_NAF_folleto.pdf/1e1d4c9d-c5fb-452d-a9ee-06e1df6ff760
Quintanilla, J. (2012). La Universidad en la cultura tributaria. Retos, Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 2(3), 105-114. Obtenido de https://www.redalyc.org/html/5045/504550953007/
Receita Federal. (s.f). Núcleo de Apoio Contábil Fiscal. Obtenido de http://receita.economia.gov.br/acesso-rapido/direitos-e-deveres/educacao-fiscal/naf/conheca
Red NAF. (2014). Carta de intenciones para la creación de una Red de NAF-Lima, Perú. Obtenido de http://rednaf.educacionfiscal.org/files/2015-02/1417691486_Carta_de_intenciones__Peru__abril_2014_.pdf
Red NAF. (2015). Natrualeza de los NAF. Obtenido de http://rednaf.educacionfiscal.org/pagina/naturaleza-de-los-naf
Rojas, M. (2015). Tipos de Investigación científica: Una simplificación de la complicada incoherente nomenclatura y clasificación. REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria, 16(1), 1-14. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/636/63638739004.pdf
Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit. Revista de Psicología, 13, 71-78.
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación . México D.F: McGraw Hill Educación.
Secretaria General - Universidad Católica de Cuenca. (2015). Reglamento de Prácticas Pre Profesionales de la UCACUE. Obtenido de https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/show/665
Secretaría General - Universidad Católica de Cuenca. (2017). Reglamento de Vinculación con la Sociedad 16-09-2014. Obtenido de https://documentacion.ucacue.edu.ec/files/original/f0b27586aed0cab0879e5076f3793926.PDF
Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. Obtenido de http://ftp.eeq.com.ec/upload/informacionPublica/2013/PLAN-NACIONAL-PARA-EL-BUEN-VIVIR-2013-2017.pdf
Servicio de Administración Tributaria. (s.f). Los Núcleos de Apoyo Fiscal un espacio para los estudiantes. Obtenido de https://www.sat.gob.mx/consulta/56056/los-nucleos-de-apoyo-fiscal-un-espacio-para-los-estudiantes
SRI. (2018). Núcleos de Apoyo Contable y Fiscal - Instituciones de Educación Superior. Obtenido de http://www.sri.gob.ec/web/guest/nucleos-de-apoyo-contable-y-fiscal-naf1
SRI. (2018). Núcleos de Apoyo Contable y Fiscal - NAF. Obtenido de http://www.sri.gob.ec/web/guest/nucleos-de-apoyo-contable-y-fiscal-naf
UCACUE. (2016). Acuerdo de cooperación interinsteristucional entre la UCACUE y el SRI. [Acta convenio]. Archivos UCACUE.
UCACUE. (2016). FEM 001. Proyecto de Vinculación con la Comunidad - Núcleo de Apoyo Contable y Fiscal (NAF). [Formato]. Archivo UCACUE.
Universidad de la Costa. (s.f). ¿Que son los NAF? Obtenido de https://www.cuc.edu.co/nucleo-de-apoyo-contable-y-fiscal