Analysis of consumer behavior in the face of the increase in the tax on sugary drinks in the city of Ambato, Ecuador
Main Article Content
Abstract
The purpose of the following study is to analyze the impact that the Special Consumption Tax (ICE) had on the sale of sugary drinks in the Ambato canton, for which, as a first point, the preferences of consumers are described. of preferences through the description of the PREFMAP, in addition, consumers are categorized to establish their profile based on an association of a set of variables through the analysis of principal components (PCA) and the description of the Bitplot, and finally the consumption in the face of the tax increase, for which an inferential analysis is carried out by means of a statistical Student's t test. A decrease in the consumption of sugary drinks was identified due to the Special Consumption Tax (ICE). This was determined by showing a significant p-value at 1%, in addition to recognizing that the Student's t-statistic value of 6.987 is greater than the critical value of 2.2446, which is why the alternative hypothesis is tested.
URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1798
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Agostini, C., & Jorrat, M. (2017). Consensos y conflictos en la política tributaria de América Latina. Santiago: CEPAL.
Aniceto, R., & Santillán, R. (1962). Teoría General de las Finanzas Públicas y el Caso de México. Escuela Nacional de Economía. Obtenido de http://www.economia.unam.mx/secss/docs/tesisfe/BonillaLI/cap1.pdf
Aroca, M. (2018). La tributación de las bebidas azucaradas como medida para reducir la obesidad en España. Análisis y valoración de la eficacia a partir de su aplicación en otros países. Revista de Bioética y Derecho, 45, 127-147. Obtenido de http://scielo.isciii.es/pdf/bioetica/n42/1886-5887-bioetica-42-00105.pdf
Boseley, S. (18 de Abril de 2017). El impuesto a bebidas azucaradas en Berkeley-California ha reducido el consumo de refrescos – y podría haber incrementado la venta de agua. Recuperado el 12 de Octubre de 2018, de https://institutonutrigenomica.com/noticias-nutrigenomica/primer-impuesto-al-azucar-los-estados-unidos- provoca-una-caida-las-ventas-refrescos-casi-10/
Cabezas, C., Hernández, B., & Vargas, M. (2016). Azúcares adicionados a los alimentos: efectos en la salud y regulación mundial. Revisión de la literatura. Sugars Added in Food: Health Effects and Global Regulation, 64, 319-329. http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.52143
Callejo, J. (1994). Modelos de comportamiento del consumidor: a propósito de la motivación. Política y sociedad, (16), 1-32.
Castañeda, J. (2014). Contextualización y enfoques en el estudio de comportamientos proambientales o ecológicos con miras a la perfilación del consumidor verde. Suma de Negocios, 5 (10), 34-39.
Colmenares, A. (2014). El mercado de las bebidas gaseosas: reto por capturar el gusto de los consumidores. Hojas y Hablas, (11), 88-99.
Córdova, R. (2016). Propuesta de impuestos a bebidas azucaradas para reducir los efectos de la obesidad y la diabetes en población Española. Sociedad española de medicina de familia y comunitaria, 1-15. Obtenido de https://www.samfyc.es/wp-content/uploads/2019/10/PROPUESTA-LEGISLATIVA-PREVENCION-DIABETES-Y-OBESIDAD.pdf
Dávila, I., & Rizzo, G. (2017). Nivel de Consumo de Bebidas Azucaradas en los Estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Central del Ecuador. Ciencias Económicas de la Universidad Central del Ecuador, 13(2), 84 - 100.
De la Fuente, S. (2011). Componentes principales. Madrid: Facultad de Ciencias económicas y empresariales. UAM.
Deossa, G., Restrepo, F., & Rodríguez, H. (2019). Caracterización del consumo de bebidas en habitantes de la ciudad de Medellín, Colombia. Chilena de nutrición, 46(6), 451-459. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182019000400451
Díaz, A. A., Veliz, P. M., Rivas Mariño, G., Vance Mafla, C., Martínez Altamirano, L. M., & Vaca Jones, C. (2017). Etiquetado de alimentos en Ecuador: implementación, resultados y acciones pendientes. Revista Panamericana de Salud Pública/Pan American Journal of Public Health, 41(2), 1-8. Obtenido de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34059/v41a542017.pdf?sequence=1&isAllowed=y&ua=1
Ecuador, A. N. (2016). Ley Orgánica de para el Equilibrio de las Finanzas Públicas. Quito. Obtenido de https://www.enamiep.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/09/Ley-Organica-Equilibrio-Finanzas-Publicas.pdf
Egas, F., Cifuentes, L., Toala, D., & Proaño, E. (2019). El impuesto a los consumos especiales (ICE) aplicado a las bebidas alcohólicas incluida la cerveza. Visionario Digital, 293-304. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.477
Escobedo-Garrido, J. S., & Jaramillo-Villanueva, J. L. (2019). Las preferencias de los consumidores por tortillas de maíz. El caso de Puebla, México. Estudios sociales. Revista de alimentación contemporánea y desarrollo regional, 29(53), e19627. https://doi.org/10.24836/es.v29i53.627
Gómez, L., Bacardí, M., Caravalí, N., & Jiménez, A. (2015). Consumo de bebidas energéticas, alcohólicas y azucaradas en jóvenes universitarios de la frontera México-USA. Nutrición Hospitalaria, 31, 191-195. doi:10.3305/nh.2015.31.1.8094
Gutiérrez, H. (2015). Cuota de mercado de las empresas líderes de bebidas gaseosas en el mundo a partir de 2015, por empresa líder. Recuperado el 20 de Septiembre de 2018, de https://es.statista.com/estadisticas/599355/empresas-lideres-de-bebidas-gaseosas-cuota-de-mercado- mundial/
Londoño, T., & Giraldo, T. (2018). Un modelo casi ideal de demanda para las bebidas carbonatadas en Colombia. Universidad EAFIT.
López, B. G. (Febrero de 2016). EL TRASFONDO ECONÓMICO DE LAS INTERVENCIONES SANITARIAS. Recuperado el 12 de Octubre de 2018, de http://scielo.isciii.es/pdf/resp/v83n1/colaboracion2.pdf
Maslow, A. (1975). Motivación y Personalidad. Barcelona: Sagitario.
Maa, J. (3 de Julio de 2016). Taxing Soda: Strategies for Dealing with the Obesity and Diabetes Epidemic. Recuperado el 15 de Octubre de 2018, de https://philpapers.org/rec/MAATSS
Malhotra, N. (2004). Investigación de mercados. Un enfoque aplicado. México D.F.: Pearson Educación.
Mejía, R., & Alberto, L. (2013). Percepciones y preferencias del consumidor de palmito fresco. Caso: unión de asociaciones de productores de plantines y palmito. Perspectivas, (32), 61-104. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/pdf/rp/n32/n32a03.pdf
OMS. (2015). Alimentos y Bebidas Ultraprocesados. Recuperado el 20 de Septiembre de 2018, de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000000718cnt-2015-11_obesidad_OMS.pdf
ONU. (16 de Septiembre de 2011). Prevención y control de Enfermedades No Transmisibles. Recuperado el 20 de Septiembre de 2018, de
http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/66/L.1&referer=http://www.un.org/en/ga/ncdmeetin g2011/&Lang=S
Organización Mundial de la Salud. (11 de octubre de 2016). Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/detail/11-10-2016-who-urges-global-action-to-curtail-consumption-and-health-impacts-of-sugary-drinks
Organización Mundial de la Salud. (s.f.). Ingesta de Azucares en Niños y Adultos. Recuperado el 25 de Julio de 2018, de https://www.paho.org/mex/index.php?option=com_docman&view=download&alias=849-vfinal- consumo-de-bebidas-azucaradas&category_slug=presentaciones&Itemid=493
Organización Panamericana de la Salud. (2015). Experiencia de México en el establecimiento de impuestos a las bebidas azucaradas como estrategia de salud pública. Obtenido de https://iris.paho.org/handle/10665.2/18390
Reynolds, L. (2013). Percepciones y preferencias del consumidor de palmito fresco. Caso: unión de asociaciones de productores de plantines y palmito. Perspectivas, (32), 61-104. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332013000200003
Rivera, J., Velasco, A., & Carriego, A. (2014). Consumo de refrescos, bebidas azucaradas y el riesgo de obesidad y diabetes. Instituto Nacional de Salud Pública. Obtenido de https://www.paho.org/mex/index.php?option=com_docman&view=download&alias=849-vfinal-consumo-de-bebidas-azucaradas&Itemid=493
Rodríguez, M., Ávalos, M., & López, C. (2014). Consumo de bebidas de alto contenido calórico en México: un reto para la salud pública. Salud en Tabasco, 20(1), 28-33. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=487/48731722006
Salvador, I. (2010). La conducta del consumidor vista desde tres diferentes teorías. Negotium, (29), 130 - 142. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/782/78232555009.pdf
Sánchez-García, I., Rodríguez-Insuasti, H., Martí-Parreño, J., & Sánchez-Mena, A. (2019). Nutritional traffic light and self-regulatory consumption: the role of emotions. British Food Journal., 121(1), 183-198. Doi:10.1108/BFJ-03-2018-0192
Sergueyevna, N. (2013). Teorías motivacionales desde la perspectiva de comportamiento del consumidor. Negotium, 9(26), 5 - 18.
Teneda, W., Santamaría, E., Moreno, K., & Acosta, M. (2008). Semaforización de alimentos procesados de acuerdo a las normativas legales ecuatorianas para la reducción de la tasa de sobrepeso en preadolescentes en Tungurahua. Ecuador. Obtenido de
http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/653/html
Tovar, J. (20 de Diciembre de 2017). Impuestos a las bebidas azucaradas, el consumo proyectado y los ingresos fiscales en Colombia: evidencia de un modelo QUAIDS, Plos One. Recuperado el 17 de Septiembre de 2018, de https://journals.plos.org/plosone/article/authors?id=10.1371/journal.pone.0189026
Stacey, N. (Diciembre de 2017). Impuesto sobre las bebidas azucaradas en Sudáfrica: gasto de los hogares, elasticidades del sistema de demanda e implicaciones políticas. Recuperado el 23 de Marzo de 2019, de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5747348/#bb0035
Valverde, A. (2019). Bebidas azucaradas y su importancia en la legislación ecuatoriana. Escuela de administración de empresas y marketing.
Varian, Hal. (2010). Microeconomía Intermedia. Un enfoque actual. Antoni Bosch editor. España. 8a Edición. Capítulos 18, 19, 20, 21, 22 y 23.