Digital marketing strategies adapted to small and medium-sized companies in Latin America

Main Article Content

María Castro Rivera
Milena Carpio Vega

Abstract

Digital marketing has become a fundamental tool for SMEs, not only in the business field, but also to position themselves in the global market. Therefore, the following research has the purpose of bibliographically analyzing the digital marketing strategies adapted in small and medium-sized companies in Latin America during the last 15 years, using a qualitative, theoretical and transversal approach, through the use of base of recognized data. As results, the tools used in SMEs are obtained and based on them, the key success factors are identified and essential strategies are suggested to be considered for successful development in the market. The information obtained will help SMEs and other interest groups to identify the principles on which digital marketing is based, providing information regarding the strategies that can be adapted to them.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2185

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Rivera, M. ., & Carpio Vega, M. . (2023). Digital marketing strategies adapted to small and medium-sized companies in Latin America. Bolentín De Coyuntura, (38), 07–17. Retrieved from https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2185
Section
Review articles

References

Andrade Yejas, D. A. (2016). Estrategias de Marketing digital en la promoción de Marca Ciudad. Revista Escuela de Administración de Negocios, 25, 59–72. https://doi.org/10.13001/1081-3810.1600

Apak, S., & Atay, E. (2014). Global Innovation and Knowledge Management Practice in Small and Medium Enterprises (SMEs) in Turkey and the Balkans. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 1260–1266. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.142

Arias, M. (2013). Marketing Digital. Posicionamiento SEO, SEM y Redes Sociales. Scotts Valley, California: CreateSpace.

Barón, S., Fermín, S., & Molina, E. (2018). Estrategias de mercadeo basadas en el marketing digital orientadas a la captación de nuevos clientes de las pymes. Caso de estudio: GRUPO INTER GAME 2012, C.A. Revista de Investigacion En Ciencias de La Administración. https://doi.org/http://doi.org/10.33996/revistaenfoques.v2i7.38

Bonnet, R. J. (2018). Cien Episodios de la Historia Económica de Colombia. (Ariel (ed.)).

Cadena, A., Remes, J., Grosman, N., & de Oliveira, A. (2017). Where will Latin America’s growth come from? Mckinsey Global Institute, April, 2–22. https://www.mckinsey.com/featured-insights/employment-and-growth/how-to-counter-three-threats-to-growth-in-latin-america

Campos, B. A., & Buitrago, L. C. (2022). Estrategias del marketing digital implementadas por las PYMES en tiempos de pandemia en Latinoamérica. Universidad Santo Tomas, 1–26. http://hdl.handle.net/11634/43017

CEPAL . (2021). Acerca de Microempresas y Pymes. Comisión Económica para América Latina y El Caribe https://www.cepal.org/es/temas/pymes/acerca-microempresas-pymes

Cortés, S. (2011). Marketing Digital Como Herramienta de Negocios para PYMES [Universidad de Chile]. In Universidad de Chile Facultad de Economía y Negocios Ingeniería Comercial. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/116571/ec-cortes_v.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dijck, J. Van. (2016). La cultura de la Concectividad; una historia crítica de las redes sociales (Siglo Vein).

Duchimaza, J., Armas, M., & Cárdenas, J. (2016). Principales barreras que superaron las Pymes del cantón Milagro, Ecuador, en su transición como microempresarios. 14th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology

EBANX. (2022). How digital payments and e-commerce are gaining traction in Latin America.

Erragcha, N., & Romdhane, R. (2014). New Faces of Marketing In The Era of The Web: From Marketing 1.0 To Marketing 3.0. In Journal of Research in Marketing (Vol. 2, Issue 2, p. 137). https://doi.org/10.17722/jorm.v2i2.46

Estrada, R., García, D., & Sánchez, V. M. (2009). Factores determinantes del éxito competitivo en la Pyme: Estudio Empírico en México. Revista Venezolana de Gerencia, 14(46), 169–182.

Estrella, A., & Segovia, C. (2016). Comunicación Integrada del Marketing (ESIC). https://books.google.es/books?id=eoaCCwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Fuentes, S., & Vera, A. (2015). Análisis de la evolución del marketing 1 . 0 , al marketing 3 . 0 y propuesta de aplicación en la marca Miller de la compañía Cervecería Nacional en el sector norte de la ciudad de Guayaquil. In Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10026/1/UPS-GT001036.pdf

Gámez, L. Á. de la C. (2020). Marketing 5.0: El futuro de la mercadoctenia. Tamma Dalama, 2, 1–4.

García-Moreno, D. (2012). El milagro se llama redes sociales. Ávila, España: Instituto Juan de Mariana. González.

Gerrikagoitia, J. K., Castander, I., Rebón, F., & Alzua-Sorzabal, A. (2015). New Trends of Intelligent E-marketing Based on Web Mining for E-shops. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 75–83. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1176

Gómez, L., & Aversano, M. (2018). Marketing 2.0. Marketing En La Web, Marketing Digital, Marketing Online. Centros de Estudios de La Administración, 2, 61–72. https://ojs.uns.edu.ar/cea/article/view/1348

Gutiérrez Leefmans, C., & Nava Rogel, R. (2016). Mercadotecnia digital y las pequeñas y medianas empresas: revisión de la literatura. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 13(1), 45–61.

Gutierrez Leefmans, C., Nava Rogel, R. M., & Trujillo Leon, M. A. (2016). DIGITAL MARKETING IN MEXICO: EXPLORATORY STUDY OF THE MARKETING MIX OF smes WITH TRUST SEAL. Revista Brasileira de Marketing, 15(2), 220–236. https://doi.org/10.5585/remark.v15i2.3216

Hannis, J. D. (2021). Todas las etapas del marketing: 1.0 – 5.0. Comunicatuempresa. https://comunicatuempresa.pe/blog/todas-las-etapas-del-marketing-1-0-5-0/

Haro, A. (2021). El marketing digital: un medio de digitalización de las pymes en ecuador en tiempos de pandemia. Investigación & Desarrollo, 14(1), 163–181.

Hernández, A., & Belduma, A. (2020). Herramientas de marketing digital para el posicionamiento de sushi bares- Caso Sappari. Revista UTEG, 48–62. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0003-4741-1547

Hoyos, S., & Sastoque, J. D. (2020). Marketing Digital como oportunidad de digitalización de las PYMES en Colombia en tiempo del Covid – 19. Revista Científica Anfibios, 3(1), 39–46. https://doi.org/10.37979/afb.2020v3n1.60

Ibarra, G., Vullinghs, S., & Burgos, J. (2021). Panorama Digital de las Mircro, Pequeñas y Medianas Empresas (MiPymes) de América Latina 2021 (GIA Consul).

Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2012), "Social media: back to the roots and back to the future", Journal of Systems and Information Technology, Vol. 14 No. 2, pp. 101-104. https://doi.org/10.1108/13287261211232126

Kotler, P, H, K. ., & Setiawan, I. (2012). Marketing 3.0: productos, clientes, factores humanos, Edición De Boeck (Boeck).

Kotler, Philip, Kartajaya, H., & Seteawan, I. (2017). Marketing 4.0 Moving from traditional to digital (John Wiley).

López, O., Beltrán, C., Morales, R., & Cavero, O. (2018). ESTRATEGIAS DE MARKETING DIGITAL POR MEDIO DE REDES SOCIALES EN EL CONTEXTO DE LAS PYMES DEL ECUADOR. CienciAmérica, 7, 39–56.

Luque Ortiz, S. (2021). Estrategias de marketing digital utilizadas por empresas del retail deportivo. Revista CEA, 7(13), 0–22. https://doi.org/10.22430/24223182.1650

Maciá, F., & Gosende, J. (2006). Posicionamiento en Buscadores (ANAYA MULT).

Malhotra, N. K., Lee, O. F., Uslay, C., & Lee, O. F. (2012). Mind the gap The mediating role of mindful marketing. https://doi.org/10.1108/02656711211245629

Marín López, J. C., & López Trujillo, M. (2020). Análisis de datos para el marketing digital emprendedor: Caso de estudio Parque de Innovación Empresarial - Universidad Nacional sede Manizales. Revista Universidad y Empresa, 22(38), 65. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7135

Medina, C., Lizcano, L., Salamanca, E., Martinez, A., & Aguirre, A. (2017). Aplicación para la gestión del cambio del marketing tradicional al Marketing Digital e innovación abierta con énfasis en investigación aplicada para la planeación, para las Pymes y Mipymes en la ciudad de Bogotá Application for Management of the Change fr. Revista RETO (Colombia), 5(5), 60–73.

Melendez, M. (2018). El marketing digital transforma. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 14(27), 13. https://www.redalyc.org/journal/4096/409658132001/409658132001.pdf

Mercadonegro. (2019). Philip Kotler: “El marketing convivirá con la tecnología y el arte.” https://www.mercadonegro.pe/marketing/philip-kotler-marketing-5-0-dejara-atras-neuromarketing/

OCDE (2010), Pymes, Emprendimiento e Innovación. Centro de Emprendimiento, Pymes y Locales Desarrollo. Organización para la Cooperación y el Desarrollo sostenible. www.oecd.org/cfe/smesentrepreneurshipandinnovation.htm

Organización Internacional del Trabajo. (2020). Entorno MiPyme, medidas de apoyo a la micro, pequeña y mediana empresa en América Latina y el Caribe frente a la crisis de la Covid-19 (ACT (ed.)).

Ortiz, C., Ortiz, K., Ortiz, S., & Calderón, J. (2021). Pymes y marketing digital en tiempos del covid-19 desde el ámbito ecuatoriano. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 32–57. https://doi.org/https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH00561

Otero, M. C., & Giraldo, W. (2019). La comunicación integrada de marketing: un análisis empírico desde la perspectiva del consumidor joven. 17, 319–336.

Patiño Mazo, E. P., & Pinilla Hurtado, S. P. (2017). Investigación y análisis como fundamento para la planeación estratégica del mercadeo digital. Espacios, 38(41).

Peñarroya, M. (2014). Las oportunidades de las redes sociales para las pymes. Revista de Los Estuidos de Economía y Empresa, 20–24.

Quiroz, N. (2020). TikTok. La aplicación favorita durante el aislamiento. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 2–9. https://doi.org/https://doi.org/10.24215/18524907e044

Ramos, M., & Muñiz, J. A. (2010). L eficacia de la publicidad directa e interactiva a través del correo electrónico. Comunicación y Desarrollo En La Era Digital. II Congreso Internacional AE-IC (Pp.1-24).

Rodríguez, K., Ortiz, O., Quiroz, A., & Parrales, M. L. (2020). El e-commerce y las Mipymes en tiempos de Covid-19. Revista Espacios, 41(42), 100–118. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p09

Rodríguez, R., & Aviles, V. (2020). Las PYMES en Ecuador. Un análisis necesario. Digital Publisher, 1, 191–200. https://doi.org/https://doi. org/10.33386/593dp.2020.5-1.337

Sainz de Vicuña, J. M. (2021). El Plan de Marketing Digital en la práctica (ESIC (ed.); 4ta Edició).

Salas, E., & Luna, A. (2018). Factores positivos y negativos en la implemetación de marketing digital en pymes de Guayaquil. Observatorio de La Economía Latinoamericana.

Salazar, A. M., Paucar, L. M., & Borja, Y. P. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial Digital marketing and its influence on business management Marketing digital e sua influência sobre o governo das sociedades. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 3, 1161–1171. https://doi.org/10.23857/dc.v4i3

Santesmases, M. (2012). Marketing. Madrid, España: Pirámide. Sawhney.

Shaofeng, L., & Dulekha, Kasturiratne Jonathan, M. (2012). A hub-and- spoke model for multi-dimensional integration of green marketing and sustainable supply chain management. 41, 581–588.https://doi.org/ps://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.04.005.

Selman, H (2017) Marketing Digital, Índigo Estudio Gráfico. https://books.google.es/books?hl=es&lr&id=kR3EDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT10&dq=marketing+digital+&ots=KIjGPt0YmW&sig=qwgzFF0jGDW4YAKgSKc2jURwlVQ&pli=1#v=onepage&q=marketing%20digital&f=false

Soler, N. (2015). Marketing 3.0 - Philip Kotler [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=u677XwSimes

Suárez, O., & Santana, E. (2020). Marketing digital y estrategias de negocios para el posicionamiento competitivo de las empresas. In Revista UTEG. https://www.uteg.edu.ec/wp-content/uploads/2021/06/L4-2020.pdf

Súarez, T. (2018). Evolución del marketing 1.0 al 4.0. 01, 209–227.

Tunaroza, J. D., & Rojas, D. (2016). La integración de las comunicaciones de marketing como núcleo de las comunicaciones de marca . Revista GEON, 1, 40–49. https://doi.org/https://doi.org/10.22579/23463910.72

Vásquez, J., & Vallejo, A. (2021). El marketing digital como estrategia de las MIPYMES en tiempos de pandemia. 1–17. https://orcid.org/0000-0001-7584-0141

Vera, S. (2011). Marketing Digital Como herramienta de negocios para PyMES. In Universidad de Chile Facultad de Economía y Negocios Ingeniería Comercial. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/116571/ec-cortes_v.pdf

Viteri, E., Herrera, L., & Bazurto, A. (2018). Importancia de las Técnicas del Marketing Digital. Revista Científica Mundo de La Investigación y El Conocimiento, 2, 764–783. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.1.2018.764-783

Zhang, A., Cosguner, K., & Kumar, V. (2017). Dynamically Managing a Pro fi table Email Marketing Program. LIV(December), 851–866. https://doi.org/10.1509/jmr.16.0210

Zorzi, A. C. (2011). Las TIC en el desarrollo de la PyME Algunas experiencias de América Latina (BID (ed.)).

Zuñiga, E., Merchán, M. F., & López, J. (2020). Modelo de Negocio Ecommerce en Ecuador Ecommerce Business Model in Ecuador. 1, 38–52. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0002-7138-7447

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.