The addition of value in rural products through intangible values

Main Article Content

Raymundo Vásquez Luis
http://orcid.org/0000-0002-1151-4782
Jaime Marcial Ramírez
http://orcid.org/0000-0002-2851-0876
Salvador Montesinos González
http://orcid.org/0000-0001-6006-7790

Abstract

Goal. Analyze the concept of value and its influence on the consumption of goods and services in rural territories, in order to facilitate value addition strategies. Methodology. Adding value is raised from a subjective perspective of human behavior and the significance that individuals have about different rural assets. To carry out this delimitation, it is discussed what is the value of the goods and how is it generated? Why added value? What is the value of rural production? Results. The value of goods is subjective and intangible and are considerations that the consumer gives to a good for its qualities, from its production method to the social, cultural and environmental elements involved in its production process. Conclusion. The purpose of adding value to products of rural origin is that intangible values are part of putting the product on the market and that primary producers and territories increase their economic income and their participation in productive and commercial networks through the identification, recognition and learning of the elements of value that comprise it.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2188/version/2843

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vásquez Luis, R. ., Marcial Ramírez, J. ., & Montesinos González, S. . (2023). The addition of value in rural products through intangible values. Bolentín De Coyuntura, (38), 29–38. https://doi.org/10.31243/bcoyu.38.2023.2188
Section
Reflection articles

References

Aguirre, P. (2004). Ricos flacos y gordos pobres. La alimentación en crisis. Colección dirigida por José Nun. Editorial Capital Intelectual. Buenos Aires 2004. https://sociologia1unpsjb.files.wordpress.com/2008/03/aguirre-ricos-flacos-y-gordos-pobres.pdf

Agricultural marketing resource centre (s.f.). USDA Definition of Value-added Agriculture: Acceso: Noviembre 2020. www.agmrc.org/business_development/getting_prepared/valueadded_agriculture/articles/usda-value-added-ag-definition/

Camacho, J., Cervantes, F., Cesín, A. y Palacios, M. (2019). Los alimentos artesanales y la modernidad alimentaria. Estudios Sociales Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional, 29(53). https://doi.org/10.24836/es.v29i53.700

Castellano, A. y Goizueta, M. (2015). Dimensiones conceptuales en torno al valor agregado agroalimentario y agroindustrial. INTA. https://inta.gob.ar/sites/default/files/inta-dimensiones-conceptuales-valor-agregado_agosto_2015.pdf

Champredonde, M. (2012). La valorización de la tipicidad cultural y territorial de productos mediante certificaciones en países de América Latina. INTA Estación Experimental Agropecuaria Bordenave. Argentina. https://inta.gob.ar/sites/default/files/script-tmp-inta_valorizacion_de_la_tipicidad_cultural_y_territor.pdf

Champredonde, M. y González, J. (2016). ¿Agregado de Valor o Valorización? Reflexiones a partir de Denominaciones de Origen en América Latina. RIVAR, 3(9), 139-163.

Brooking, A. (1997). El capital intelectual el principal activo de las empresas del tercer milenio. Barcelona. Paidós.

Delgado, J. (1999). La nueva ruralidad en México, Investigaciones Geográficas, Boletín 39, México, 82-91.

Dzib, R., Gracia, M., García, R., Estrada, E. y Horbath, J. (2019). Significados de la cocina tradicional para los grupos domésticos Mayas Macehuales en Huay Max, Quintana Roo, México. Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional, 29(53). https://doi.org/10.24836/es.v29i53.692

Echeverri, R. y Ribero, M. (2002). Nueva ruralidad: visión del territorio en América Latina y el Caribe. Ciudad del Saber, Panamá: CIDER/IICA. http://repiica.iica.int/docs/B0536e/B0536e.pdf

Espeitx, E. (1996). Los “nuevos consumidores” o las nuevas relaciones entre campo y ciudad a través de los “productos de la tierra”. Agricultura y Sociedad, 80(81), 83-116. https://www.mapa.gob.es/ministerio/pags/biblioteca/revistas/pdf_ays/a080_04.pdf

Fischler, C. (1995). Homnívoro, el gusto, la cocina y el cuerpo. Ed. Anagrama, Barcelona, España.

Gellynck, X. & Kühne, B. (2010). Horizontal and vertical networks for innovation in the traditional food sector. Int. J. Food System Dynamics, 1(2), 123-132. DOI: https://doi.org/10.184

Grajales, S. y Concheiro, L. (2009). Nueva ruralidad y desarrollo territorial una perspectiva desde los sujetos sociales. Veredas. Revista del pensamiento sociológico, (18), 145-167. https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/214/213

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2020). Metodología de la investigación (vol. 6). D.F., México: McGraw-Hill.

Herrera, F. (2013). Enfoques y políticas de desarrollo rural en México. Una revisión de su construcción institucional. Gestión y Política Pública, 22(1), 131-159. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000100004&lng=es&tlng=es.

IICA-PAC (s.f.) Agregación de valor y su retención en el origen. Acceso: Mayo2018. http://infoagro.net/programas/Agronegocios/pages/agregacionValor.aspx

IICA (2014). Manual de capacitación: agregación de valor a productos de origen agropecuario: elementos para la formulación e implementación de políticas públicas. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura. San José, C.R.: IICA. http://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/3070/BVE17069004e.pdf?sequence=1

Link, T. (2001). El campo en la ciudad: reflexiones en torno a las ruralidades emergentes. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 22(85). https://www.redalyc.org/pdf/137/13708504.pdf

Lev, B. (2003). Intangibles: medición, gestión e información, Deusto, Barcelona.

Lev, B. (2004). Intangibles en la encrucijada, en Medición, control y gestión de los intangibles, Deusto, Barcelona.

Menger, C. (1985). Principios de economía política. Traducción de Marciano Villanueva. Buenos Aires: Hyspamerica.

Navas, E. (2001). El papel de los recursos intangibles en la empresa, (1), 65-69. http://www.madrimasd.org/revista/revista3/tribuna/tribunas2.asp

Navas, E. y Ortiz (2002). El capital intelectual en la empresa. Análisis de criterios y clasificación multidimensional. Economia Industrial, (346), 163-171. https://www.mincotur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/346/14%20EMILIO%20NAVAS.pdf

Nonaka, I. & Takeouchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics for Innovation, Oxford University Press, New York.

Porter, M. & Kramer, M. (2011). Creating Shared Value, Harvard Business Review. http://ressources.aunege.fr/nuxeo/site/esupversions/c9c186ba-f7d5-4ebe-bd74-d375387f45e8/res/res.pdf

Pérez, E. (2001). Hacia una nueva visión de lo rural. En N. Giarracca (Compiladora). ¿Una nueva ruralidad en América Latina? Buenos Aires, Argentina: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20100929125458/giarraca.pdf

Rochefort, R. (1995). La société des consommateurs. Ed. Odile Jacob. Paris.

Riveros, H. y Heinrichs, W. (2014). Valor agregado en los productos de origen agropecuario: aspectos conceptuales y operativos. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). San José, C.R. http://repiica.iica.int/docs/B3327e/B3327e.pdf

Rojas, R. (2012). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Plaza Valdés.

Salas, V. (1996). Economía y gestión de activos intangibles, Economía Industrial, (307), 17-24.

Salvador, G. (2016). Agregado de valor: Compartiendo conceptos. Economía y mercados, 17, 75-81. https://inta.gob.ar/sites/default/files/agregado_de_valor._compartiendo_conceptos.pdf

Scarabino, J., Biancardi, G. y Blando, A. (2007). Capital intelectual. Invenio, 10(19), 59-71. https://www.redalyc.org/pdf/877/87701905.pdf

Sepúlveda, S., Rodríguez, A., Echeverri, R. y Portilla, M. (2003). El enfoque territorial del desarrollo rural. IICA. San José, Costa Rica. http://repiica.iica.int/docs/B0400e/B0400e.pdf

Stavisky, S. (2018). La teoría subjetiva del valor como fundamento de la figura del empresario en la obra de Hayek. Revista de la Carrera de Sociología, 8(8), 427-449. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/entramadosyperspectivas/article/viewFile/2919/2610

Stewart, T. (1997). Intellectual capital: the new wealth of organizations, Currency Doubleday, New York.

Torres, Z. y Navarro, J. (2007). Conceptos y principios fundamentales de epistemología y de metodología. México: IIEE, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

UCA (2017). Conceptos básicos para analizar cualquier producto agroalimentario y añadirle valor. Curso capacitación en técnicas para agregación del valor.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.