Post-pandemic analysis and prospects for the reactivation of the tourism sector in Guayaquil’s city, a fashionable destination in 2022

Main Article Content

Shirley Carolina Segura Ronquillo
Rafael Mario Ortiz Zambrano

Abstract

The impact of pandemics (COVID-19) was evident in 2020 with the forced restriction of mobility, commercial activity and social dynamics that left almost two years of consequences revealed in the contraction of tourist activity in Guayaquil´s city, a multi-diverse and fashionable destination in 2022, and one of the main ports and commercial axis of Ecuador.  This study presents data collected through a survey applied in 112 establishments such as tourist accommodation, food and beverage, transportation, brokerage, and tourist operation.  The results were organized into five dimensions: business profile; the pandemics and its repercussions; business management in times of crisis; preparation for the future in the short and medium term and reactivation strategies. Each one reveals important findings about the economic effects for tourism entrepreneurs, their response capacity and recommendations for their reactivation.


URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2332

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Segura Ronquillo, S. C., & Ortiz Zambrano, R. M. (2024). Post-pandemic analysis and prospects for the reactivation of the tourism sector in Guayaquil’s city, a fashionable destination in 2022. Bolentín De Coyuntura, (41), 7–17. Retrieved from https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2332
Section
Scientific research articles

References

Adventure Travel Trade Association (2020). Prospectiva del Turismo en la Era Post COVID-19. Recuperado de https://www.adventuretravelnews.com/prospectiva-del-turismo-en-la-era-post-covid-19

Amorós, J. (2011). El proyecto Global Entrepreneurship Monitor (GEM): una aproximación desde el contexto latinoamericano. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, (46),1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71617238002

Arboleda-Montaño, N. (2018). Lineamientos estratégicos para la gestión del turismo en el Distrito de Buenaventura (Colombia). Turismo y Sociedad, vol. 23, pp. 237-266. Doi: 0.18601/01207555.n23.12

Banco Central del Ecuador (2022). Información Estadística Mensual (IEM). Recuperado de https://contenido.bce.fin.ec/home1/estadisticas/bolmensual/IEMensual.html

Banco Central del Ecuador (2021). La pandemia por el covid-19 generó una caída en el PIB de 6.4% de marzo a diciembre de 2020. Recuperado de https://www.bce.fin.ec/index.php/boletines-de-prensa-archivo/item/1427-la-pandemia-por-el-covid-19-genero-una-caida-en-el-pib-de-6-4-de-marzo-a-diciembre-de-2020#:~:text=Cuestiones%20Econ%C3%B3micas-,La%20pandemia%20por%20el%20COVID%2D19%20gener%C3%B3%20u

Banda, R., & Velasquez, P. (2020). INFORME TÉCNICO IMPACTO PANDEMIA COVID-19 EN EL SECTOR TURÍSTICO DE QUITO. Recuperado de https://www7.quito.gob.ec/mdmq_ordenanzas/Administraci%C3%B3n%202019-2023/Comisiones%20del%20Concejo%20Metropolitano/Turismo%20y%20Fiestas/2020/2020-10-29/Documentos%20para%20tratamiento/2%20Informe%20Quito%20Turismo/informe_t%C3%A9cnico_afectacion_covid19_sector_turistico.pdf

Boullón, R. (1985). Planificación de espacio turístico. México: Editorial Trillas.

Cárdenas, F. (2006). Proyectos turísticos. Localización e inversión. México: Trillas.

Félix, A.G. & García, N. (2020). Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta (Ecuador). Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4(1), 79-103. https://doi.org/10.21071/riturem.v4i1.12743

Félix, Á., García, N. & Vera, R. (2020). Participatory diagnosis of the tourism sector in managing the crisis caused by the pandemic (COVID-19). Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 16(1), 66-78. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-235x2020000100066

Fischer, L. & Espejo, J. (2017). Introducción a la investigación de mercados. 4ta Ed. México: McGraw Hill

Guerra, P. (2020). Reactivación vs turistificación: los retos de las ciudades frente al turismo post pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 134-150. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1564

Ivkov, M. (2019). Natural Disasters vs Hotel Industry Resilience: An Exploratory Study among Hotel Managers from Europe. Open Geosci, 11(1), 378–390. https://doi.org/10.1515/geo-2019-0030

Kaushal, V. & Srivastava, S. (2021). Hospitality and tourism industry amid COVID-19 pandemic: Perspectives on challenges and learnings from India. International Journal of Hospitality Management, (vol. 92). https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102707

Llamas, I., Conde, E. & Maldonado, E. (2012). VALORACIÓN DE UN PRODUCTO TURÍSTICO. TURyDES, 5(12). https://www.eumed.net/rev/turydes/12/lph.html

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2009). Competitividad: el desafío para alcanzar un turismo de clase mundial. Documento de política. Bogotá. Recuperado de https://www.citur.gov.co/upload/publications/documentos/82.Politica_de_Competitividad_Turistica.pdf

Ministerio de Turismo. (2022a). Ventas y recaudaciones del sector turístico. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/visualizador-ventas

Ministerio de Turismo. (2023). Catastro de establecimientos registrados. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/index.php/turismo-cifras/2018-09-18-21-11-17/establecimientos-registrados

Ministerio de Turismo. (2022b). Visualizador económico. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/visualizador-economico

Ministerio de Turismo. (2020). Informe de rendición de cuentas 2020. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/Presentacio%CC%81n-Informe-de-Rendicio%CC%81n-de-Cuentas-MINTUR-2020-compressed.pdf

Ministerio de Turismo. (2015). Ley de Turismo. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2015/04/LEY-DE-TURISMO.pdf

Municipio de Guayaquil. (2021). Guayaquil, elegida como destino de moda para 2022. Recuperado de https://www.guayaquil.gob.ec/guayaquil-elegida-como-destino-de-moda-para-2022/

Morales, J. (2018). Determinación de la influencia de la imagen de un destino turístico inteligente en la confianza empresarial. [Tesis inédita de maestría]. España: Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10904

Orchiston, C. (2013). Tourism business preparedness, resilience and disaster planning in a region of high seismic risk. Current Issues in Tourism, 16(5), 477–494. Doi: https://doi.org/10.1080/13683500.2012.741115

Organización de las Naciones Unidas (2020). Informe de políticas: La COVID-19 y la transformación del turismo. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_spanish.pdf

Organización Mundial del Turismo (2023). Barómetro OMT del turismo mundial. Recuperado de https://www.unwto.org/es/barometro-del-turismo-mundial-de-la-omt

Organización Mundial del Turismo (3 de junio de 2020). Barómetro del turismo mundial. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/wtobarometeresp.2020.18.1.3

Organización Mundial del Turismo (2017). Glosario de términos turísticos. Recuperado de https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos

Organización Mundial del Turismo (2012). El turismo internacional arranca con fuerza en 2012. Recuperado de http://media.unwto.org/es/press-release/2012-05-14/ el-turismo-internacional-arranca-con-fuerza-en-2012

Organización Mundial del Turismo (1998). Introducción al turismo. Recuperado de http://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2011/09/INTRODUCCION-AL-TURISMO-OMT.pdf

Padilla Buñay, A., Lluglla Luna, L. A. Álvarez Arboleda, W. R., & Ramírez Rodríguez, B. E. (2021). Crisis y reactivación turística en tiempos de Covid-19. Cámara de turismo provincia de Pastaza. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 426-434.

Pécot, M., Veintimilla, C. & Ricaurte, C. (2020). 150 propuestas de acción para destinos, empresas y profesionales con miras hacia la regeneración del turismo en tiempo de crisis. Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral ESPOL. http://www.fcsh.espol.edu.ec/sites/fcsh.espol.edu.ec/files/150%20propuestas%20de%20acci%C3%B3n%20(1).pdf

Ramos, C. (2020). Los Alcances de una Investigación. CienciAmérica, 9(3). Recuperado de http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Shih-Shuo Yeh (2021) Tourism recovery strategy against COVID-19 pandemic, Tourism Recreation Research, 46:2, 188-194, DOI: 10.1080/02508281.2020.1805933

TRINET (2 de abril del 2020). Initial TRINET Responses to COVID-19 Tourism. Recuperado de https://ttra.com/wp-content/uploads/2020/04/TRINET-COVID-19-Recovery.pdf

Yustisia K., Rudy, P. & Reagan B. (2021). Adaptation Strategy of Tourism Industry Stakeholders During the COVID-19 Pandemic: A Case Study in Indonesia. Journal of Asian Finance, Economics and Business. Vol 8 No 4, 0213–0223. doi:10.13106/jafeb.2021.vol8.no4.0213

Villavicencio-Caparó, E., Ruiz-García, V. & Cabrera-Duffaut, A. (2016). Validación de cuestionarios. Revista OACTIVA UC Cuenca, 1(3), pp. 71-76, ISSN 24778915. https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/200/339

Wright, D., & Sharpley, R. (2016). Current Issues in Tourism Local community perceptions of disaster tourism: the case of L’ Aquila, Italy. Current Issues in Tourism, 21(14), pp. 1569-1585. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1157141

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.