Post-pandemic analysis and prospects for the reactivation of the tourism sector in Guayaquil’s city, a fashionable destination in 2022
Main Article Content
Abstract
The impact of pandemics (COVID-19) was evident in 2020 with the forced restriction of mobility, commercial activity and social dynamics that left almost two years of consequences revealed in the contraction of tourist activity in Guayaquil´s city, a multi-diverse and fashionable destination in 2022, and one of the main ports and commercial axis of Ecuador. This study presents data collected through a survey applied in 112 establishments such as tourist accommodation, food and beverage, transportation, brokerage, and tourist operation. The results were organized into five dimensions: business profile; the pandemics and its repercussions; business management in times of crisis; preparation for the future in the short and medium term and reactivation strategies. Each one reveals important findings about the economic effects for tourism entrepreneurs, their response capacity and recommendations for their reactivation.
URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/2332
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Adventure Travel Trade Association (2020). Prospectiva del Turismo en la Era Post COVID-19. Recuperado de https://www.adventuretravelnews.com/prospectiva-del-turismo-en-la-era-post-covid-19
Amorós, J. (2011). El proyecto Global Entrepreneurship Monitor (GEM): una aproximación desde el contexto latinoamericano. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, (46),1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71617238002
Arboleda-Montaño, N. (2018). Lineamientos estratégicos para la gestión del turismo en el Distrito de Buenaventura (Colombia). Turismo y Sociedad, vol. 23, pp. 237-266. Doi: 0.18601/01207555.n23.12
Banco Central del Ecuador (2022). Información Estadística Mensual (IEM). Recuperado de https://contenido.bce.fin.ec/home1/estadisticas/bolmensual/IEMensual.html
Banco Central del Ecuador (2021). La pandemia por el covid-19 generó una caída en el PIB de 6.4% de marzo a diciembre de 2020. Recuperado de https://www.bce.fin.ec/index.php/boletines-de-prensa-archivo/item/1427-la-pandemia-por-el-covid-19-genero-una-caida-en-el-pib-de-6-4-de-marzo-a-diciembre-de-2020#:~:text=Cuestiones%20Econ%C3%B3micas-,La%20pandemia%20por%20el%20COVID%2D19%20gener%C3%B3%20u
Banda, R., & Velasquez, P. (2020). INFORME TÉCNICO IMPACTO PANDEMIA COVID-19 EN EL SECTOR TURÍSTICO DE QUITO. Recuperado de https://www7.quito.gob.ec/mdmq_ordenanzas/Administraci%C3%B3n%202019-2023/Comisiones%20del%20Concejo%20Metropolitano/Turismo%20y%20Fiestas/2020/2020-10-29/Documentos%20para%20tratamiento/2%20Informe%20Quito%20Turismo/informe_t%C3%A9cnico_afectacion_covid19_sector_turistico.pdf
Boullón, R. (1985). Planificación de espacio turístico. México: Editorial Trillas.
Cárdenas, F. (2006). Proyectos turísticos. Localización e inversión. México: Trillas.
Félix, A.G. & García, N. (2020). Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta (Ecuador). Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4(1), 79-103. https://doi.org/10.21071/riturem.v4i1.12743
Félix, Á., García, N. & Vera, R. (2020). Participatory diagnosis of the tourism sector in managing the crisis caused by the pandemic (COVID-19). Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 16(1), 66-78. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-235x2020000100066
Fischer, L. & Espejo, J. (2017). Introducción a la investigación de mercados. 4ta Ed. México: McGraw Hill
Guerra, P. (2020). Reactivación vs turistificación: los retos de las ciudades frente al turismo post pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 134-150. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1564
Ivkov, M. (2019). Natural Disasters vs Hotel Industry Resilience: An Exploratory Study among Hotel Managers from Europe. Open Geosci, 11(1), 378–390. https://doi.org/10.1515/geo-2019-0030
Kaushal, V. & Srivastava, S. (2021). Hospitality and tourism industry amid COVID-19 pandemic: Perspectives on challenges and learnings from India. International Journal of Hospitality Management, (vol. 92). https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102707
Llamas, I., Conde, E. & Maldonado, E. (2012). VALORACIÓN DE UN PRODUCTO TURÍSTICO. TURyDES, 5(12). https://www.eumed.net/rev/turydes/12/lph.html
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2009). Competitividad: el desafío para alcanzar un turismo de clase mundial. Documento de política. Bogotá. Recuperado de https://www.citur.gov.co/upload/publications/documentos/82.Politica_de_Competitividad_Turistica.pdf
Ministerio de Turismo. (2022a). Ventas y recaudaciones del sector turístico. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/visualizador-ventas
Ministerio de Turismo. (2023). Catastro de establecimientos registrados. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/index.php/turismo-cifras/2018-09-18-21-11-17/establecimientos-registrados
Ministerio de Turismo. (2022b). Visualizador económico. Recuperado de https://servicios.turismo.gob.ec/visualizador-economico
Ministerio de Turismo. (2020). Informe de rendición de cuentas 2020. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/Presentacio%CC%81n-Informe-de-Rendicio%CC%81n-de-Cuentas-MINTUR-2020-compressed.pdf
Ministerio de Turismo. (2015). Ley de Turismo. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2015/04/LEY-DE-TURISMO.pdf
Municipio de Guayaquil. (2021). Guayaquil, elegida como destino de moda para 2022. Recuperado de https://www.guayaquil.gob.ec/guayaquil-elegida-como-destino-de-moda-para-2022/
Morales, J. (2018). Determinación de la influencia de la imagen de un destino turístico inteligente en la confianza empresarial. [Tesis inédita de maestría]. España: Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10904
Orchiston, C. (2013). Tourism business preparedness, resilience and disaster planning in a region of high seismic risk. Current Issues in Tourism, 16(5), 477–494. Doi: https://doi.org/10.1080/13683500.2012.741115
Organización de las Naciones Unidas (2020). Informe de políticas: La COVID-19 y la transformación del turismo. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_spanish.pdf
Organización Mundial del Turismo (2023). Barómetro OMT del turismo mundial. Recuperado de https://www.unwto.org/es/barometro-del-turismo-mundial-de-la-omt
Organización Mundial del Turismo (3 de junio de 2020). Barómetro del turismo mundial. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/wtobarometeresp.2020.18.1.3
Organización Mundial del Turismo (2017). Glosario de términos turísticos. Recuperado de https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos
Organización Mundial del Turismo (2012). El turismo internacional arranca con fuerza en 2012. Recuperado de http://media.unwto.org/es/press-release/2012-05-14/ el-turismo-internacional-arranca-con-fuerza-en-2012
Organización Mundial del Turismo (1998). Introducción al turismo. Recuperado de http://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2011/09/INTRODUCCION-AL-TURISMO-OMT.pdf
Padilla Buñay, A., Lluglla Luna, L. A. Álvarez Arboleda, W. R., & Ramírez Rodríguez, B. E. (2021). Crisis y reactivación turística en tiempos de Covid-19. Cámara de turismo provincia de Pastaza. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 426-434.
Pécot, M., Veintimilla, C. & Ricaurte, C. (2020). 150 propuestas de acción para destinos, empresas y profesionales con miras hacia la regeneración del turismo en tiempo de crisis. Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral ESPOL. http://www.fcsh.espol.edu.ec/sites/fcsh.espol.edu.ec/files/150%20propuestas%20de%20acci%C3%B3n%20(1).pdf
Ramos, C. (2020). Los Alcances de una Investigación. CienciAmérica, 9(3). Recuperado de http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Shih-Shuo Yeh (2021) Tourism recovery strategy against COVID-19 pandemic, Tourism Recreation Research, 46:2, 188-194, DOI: 10.1080/02508281.2020.1805933
TRINET (2 de abril del 2020). Initial TRINET Responses to COVID-19 Tourism. Recuperado de https://ttra.com/wp-content/uploads/2020/04/TRINET-COVID-19-Recovery.pdf
Yustisia K., Rudy, P. & Reagan B. (2021). Adaptation Strategy of Tourism Industry Stakeholders During the COVID-19 Pandemic: A Case Study in Indonesia. Journal of Asian Finance, Economics and Business. Vol 8 No 4, 0213–0223. doi:10.13106/jafeb.2021.vol8.no4.0213
Villavicencio-Caparó, E., Ruiz-García, V. & Cabrera-Duffaut, A. (2016). Validación de cuestionarios. Revista OACTIVA UC Cuenca, 1(3), pp. 71-76, ISSN 24778915. https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/200/339
Wright, D., & Sharpley, R. (2016). Current Issues in Tourism Local community perceptions of disaster tourism: the case of L’ Aquila, Italy. Current Issues in Tourism, 21(14), pp. 1569-1585. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1157141