Analysis of the mapping of digitalization in businesses by area in the city of Azogues and its influence on profitability in the COVID-19 context

Main Article Content

Dario Xavier Valdez Guzhñay
https://orcid.org/0009-0002-0868-0496
Diego Mauricio Loyola Ochoa
https://orcid.org/0000-0002-9093-9534
Freddy Benjamín Naula Sigua
https://orcid.org/0000-0003-2218-6216
Carlos Armando Romero Galarza
https://orcid.org/0000-0003-1149-4299

Abstract

In this research work, the objective has been to carry out an analysis of the influence of digitalization in business organizations in the city of Azogues on their profitability in the context of the COVID-19 pandemic, through mapping by areas during the year 2020. To do this, in the first instance, we sought to identify the degree of digitalization of companies in the city of Azogues and the technological processes most used during the pandemic; next, the impact of digitalization on the profitability of companies in this city was interpreted. From a methodological point of view, it is noted that this is a mixed study that assumes qualitative and quantitative approaches and is also descriptive with a cross-sectional design. Among the results, it stands out that in the general analysis, in all the companies surveyed there is an impact of digitalization on the profitability of companies in the city of Azogues, however, in some companies it has very little influence on profitability, due to the variability of profits; furthermore, according to the analysis by location: the Burgay River, northwest and central zone of the city of Azogues, the digitization index is significant for profitability, however in the Southern Zone the digitization index has no relationship with profitability.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdez Guzhñay, D. X., Loyola Ochoa, D. M., Naula Sigua, F. B., & Romero Galarza, C. A. (2024). Analysis of the mapping of digitalization in businesses by area in the city of Azogues and its influence on profitability in the COVID-19 context. Bolentín De Coyuntura, (43), 36–44. https://doi.org/10.31243/bcoyu.43.2024.2534
Section
Scientific research articles

References

Actis di Pasquale, E. y Balsa, J. (2017). La técnica de escalamiento lineal por intervalos: una propuesta de estandarización aplicada a la medición de niveles de bienestar social. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 23, 164 - 196. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=233151826008

Baque Cantos, M. A., Gutiérrez Quimis, S. J. y Loor Laz, P. S. (2022). Impacto económico de la pandemia por el COVID 19 en las comercializadores y productoras de calzado en el cantón Portoviejo. RECIMUNDO Revista científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 6(SUPPL 1), 71 - 81. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(suppl1).junio.2022.71-81

Beato, B. S. (2021, June 24). Cómo la tecnología salvó a las empresas durante la pandemia y cómo seguirá ayudando a los marketers en el mundo post-COVID. Puro Marketing. https://bit.ly/3oZrjzR

Cámara, N. y Tuesta, D. (2017). DiGiX: el índice de digitalización. Banco BBVA, Departamento de Estudios Económicos.

Carhuanambo Pérez, K. M. (2020). Nivel de digitalización de los clientes de la agencia principal del Banco de Crédito del Perú en la ciudad de Cajamarca, I trimestre del año 2019 [Tesis de Licenciatura, Universidad Privada del Norte]. Repositorio Institucional UPN. https://hdl.handle.net/11537/25304

Castro Galván, E. y Cazáres Garrido, V. (2022). COVID-19 y la Transformación Digital. Revista Espacios, 43(9), 51 – 63. 10.48082/espacios-a22v43n09p04

Chiriboga Zamora, P. A., Tapia Hermida, L. X., Romero Flores, M. L. y Pardo Jumbo, T. E. (2022). La Transformación Digital en Tiempos de Pandemia y las Ventas de la Empresa Agropecuario El Ganadero del Cantón Pedro Vicente Maldonado, Polo del Conocimiento, 7(2), 595 – 615. 10.23857/pc.v7i1.3605

Duro Limia, S. (2020, 31 de agosto). ¿Qué es la digitalización de las empresas y qué papel juega en los negocios? Duro Limia Social Selling & Marketing Digital. https://soniadurolimia.com/que-es-digitalizacion-de-las-empresas/

Fernández Calvo, V. (2021). Qué permite la digitalización. Euroinnova. https://bit.ly/3AMTjJC

Fernández González, R., Puime Guillén, F. y Fernández Lago, D. (2022). Digitalización para las pequeñas y medianas empresas: estudio de viabilidad de una app dirigida a la fidelización de los clientes. Revista Estrategia Organizacional, 11(2), 127 – 143. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8543958

Fidias, A. (2018). El proyecto de investigación. El perro y la rana.

Fresnadillo Cordoba, S., López Castillo, B. y Núñez Tabales, J. (2018). Marketing Digital: la digitalización de empresas y sus efectos. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/17641/raydem_2_4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gómez Rivera, L. M. (2014). Tres ensayos sobre eficiencia económica y crecimiento regional: Capacidad empresarial, externalidades y estructura productiva [Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/283646#page=1

Gonzales Arencibia, M., & Martínez Cordero, D. (2014). Digitalización: Su Contribución al Desarrollo de la Gerencia Empresarial. In Economía y Sociedad. Cuba.

Gutiérrez Paredes, B. L. (2023). Digitalización en las MiPymes del Departamento de Arauca 2020 – 2022 [Trabajo de Grado de Maestría, Universidad de Santander]. Repositorio Digital. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/e531ae52-d553-4aee-aeb4-319abf9f3add/content

Hernández Sánchez, P. A. (2021). Importancia de la transformación digital en empresas, y la inversión en esta, para la resolución de problemas y optimización de funciones [Ensayo de Grado, Universidad Militar Nueva Granada]. Director de la UMNG de RI. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/39417

Ho, I., Clarence, I., Bedoya, Y. y Arjona, M. (2021). USO DE FACTURACIÓN ELECTRÓNICA EN APLICACIÓN SAP R/3 BAJO METODOLOGÍA TRADICIONAL (CASCADA). Revista FAECO Sapiens, 4(1), 43 – 58. https://doi.org/10.48204/j.faeco.v4n1a4

IASA. (Asociación Internacional de Archivos Sonoros y Audiovisuales) (2005), Normas, prácticas recomendadas y estrategias. IASA TC03. La salvaguardia del patrimonio sonoro: ética, principios y estrategias de preservación, México: IASA.

Isais, V. M., Calvache, F. C., Hurtado, D., & Palacios, V. (2021). Agenda de Transformación Digital del Ecuador 2022-2025. https://www.arcotel.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Agenda-transformacion-digital-2022-2025.pdf

Jimbo, L. (2023). Digitalización y su influencia en MIPYME’S de Azogues durante la pandemia COVID -19.

Katz, R. y Callorda, F. (2018). The economic contribution of broadband, digitization and ICT regulation. ITUPublications. https://bit.ly/2CtVSTZ

Lind, D. A., Marchal, W. G., & Wathen, S. A. (2012). Estadística Aplicada a los Negocios y a la Economía.

Mammadli, E. y Klivak, V. (2020). Measuring the Effect of the Digitalization. https://doi.org/10.2139/ssrn.3524823

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (2022) Economía Digital.

Montaner, O. J. (2020) Digitalización de la economía Digitalization of the economy. https://zaguan.unizar.es/record/90115/files/TAZ-TFG-2020-159.pdf?version=1

Morán, G. y Alvarado, D. G. (2010). Métodos de investigación. Pearson Educación.

Niño Rosas, J. A. (2018). Acercamiento a la dirección estratégica desde la perspectiva de transformación digital para cerrar brechas de conocimiento [Ensayo de Grado, Universidad Militar Nueva Granada]. RI UMNG Principal. http://hdl.handle.net/10654/20539

Ocaña Orbis, C., Junquera Temprano, J., San Martín, F. y Conde Ruiz, J. I. (2017). La Transformación Digital de la Economía. Editorial Catarata. Fundación Alternativas.

Peña Mendiola, L. (2023). Determinantes de adopción de herramientas digitales en empresas españolas Peña Mendiola.

Pesántez Calva, A. E., Romero Correa, J. A. y González Illescas, M. L. (2019). Comercio electrónico B2B como estrategia competitiva en el comercio internacional: Desafíos para Ecuador. INNOVA Research Journal, 5(1), 72 – 93. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1166/1650

Pinzón Sánchez, N. (2020). El marketing digital como una estrategia de competitividad en las PYMES en Colombia [Ensayo de Grado, Universidad Militar Nueva Granada]. Director de la UMNG de RI. http://hdl.handle.net/10654/36567

Poveda Contreras, G., Flores Schneider, M. y Sanchez, A. D. (2020). Medición del Nivel de Digitalización de las Empresas del Clúster Minero de Chile. Information Systems in Latin America. https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=isla2020

Sánchez, C. (2021). E-commerce, análisis de datos e innovación: las claves para la recuperación del sector de la alta gama. El Economista. https://www.eleconomista.es/status/noticias/11057399/02/21/Ecommerce-analisis-dedatos-e-innovacion-las-claves-para-la-recuperacion-del-sector-de-la-alta-gama.html

Santamaría González, M. (2019). Efectos de la digitalización en la economía [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. Director UVaDOC. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/41815

Themes, K. (2018). Las 6 barreras de Gartner a la transformación digital de las empresas. Innovadores. ideas4all Innovation. https://www.ideas4allinnovation.com/innovadores/barreras-transformacion-digitalgartner/

Vías, D. A. (2021). La digitalización empresarial, una estrategia necesaria. [Trabajo Fin de Grado, Comillas Universidad Pontificia]. Repositorio Comillas. https://bit.ly/3Nxwu46

Zemlyak, S., Gusarova, O. y Khromenkova, G. (2022). Tools for Correlation and Regression Analyses in Estimating a Functional Relationship of Digitalization Factors. Mathematics, 10(3), 1 – 16. http://dx.doi.org/10.3390/math10030429

Zimmermann, J. L., Ureña, C., Becerra, M., Rilo, R., Colado, J., Claver, P., Marmolejo, M., Poncela, A. y Ribalta, M. (2020). Economía digital en España. Comisión Europea; “The Digital Economy and Society Index”. https://bit.ly/3Hszue3

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.