Study on university student dropout and its academic, economic and social implications
Main Article Content
Abstract
Student desertion is the abandonment of the career in which a student enrolls due to the influence of positive or negative factors, or due to internal or external circumstances. The present study analyzes the main causes that cause the desertion of the students of the Technical University of Ambato of the careers of Accounting and Audit, Economy, Marketing and Management of Businesses, Marketing, Organization of Companies and Administration of Companies. The most important results indicate that the abandonment of the studies is related to the economic and personal scope, in addition there must be an adequate motivation and academic tutoring. The methodology used was obtained through direct observation, surveys and data analysis to the students of the aforementioned careers, with a qualitative and quantitative approach that allowed an exploratory data analysis to establish the causes of desertion.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.19.2018.677
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/677
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Barrero Rivera, F. (2015). Investigación en Deserción Estudiantil Universitaria. Educación y Desarrollo Social, 17.
Garzón Umerenkova, A., & Gil Flores, J. (2016). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. Complutense de Educación, 19.
Gonzales Ramirez, T., & Pedraza Navarro, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XXI, 24.
Henríquez, N., & Escobar, D. (2016). Construcción de un Modelo de Alerta Temprana para la Detección de Estudiantes en Riesgo de Deserción de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. RMIE, 29.
Roncancio González, H. (2016). Trayectos vitales en la deserción estudiantil: Repensar la construcción de proyectos de vida en la formación superior de la Institución Universitaria de Envigado. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 14.
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014). Reglamento del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión (SNNA). AC-UERDO Nro. 2014 – 020-A, 30.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Deserción Estudiantil en la Educación Superior Colombiana. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Obtenido de: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/1600ed7f650746c1?pro-jector=1
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014). Reglamento del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión (SNNA). AC-UERDO Nro. 2014 – 020-A, 30.
Vergara Morales, J. R., Boj del Val, E., Barriga, O., & Díaz Larenas, C. (2016). Factores explicativos de la deserción de estudiantes de pedagogía. Complutense de Educación, 23.
Zárate Rueda, R., & Mantilla Pinilla, E. (2014). La deserción estudiantil UIS, una mirada desde la responsabilidad social universitaria. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 15.