Human capital. Education in Ecuador and its profitability
Main Article Content
Abstract
Since 2008, a series of labor reforms have been implemented in Ecuador under the principle of improving the living conditions of the worker. Even the education sector was also restructured to achieve higher levels of coverage and quality; besides, labor income increased due to this new legal framework. Thus, within this context of legal reforms, this article analyzes the profitability of education and its different levels of education through the development of regression econometric models.
DOI: https://doi.org/10.31164/bcoyu.21.2019.690
URL: http://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/690
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The publications of the Boletín de Coyuntura are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). The Universidad Técnica de Ambato retains the copyright of the published works, and favors and allows the reuse of these, as long as: the authorship and original source of publication is cited, and they are not used for commercial or onerous purposes. The intellectual property of the published articles belongs to the authors.
References
Asamblea Constituyente. (2008a). Mandato 8. Eliminación y prohibición de la tercerización, intermediación laboral, contratación laboral por horas, y cualquier forma de precarización de las relaciones de trabajo. Registro Oficial del Ecuador 330, 6-V-2008.
Asamblea Constituyente. (2008b). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 de 20-oct.-2008; última modificación: 21-dic.-2015.
Asamblea Nacional. (2010). Ley orgánica de educación superior. Registro Oficial del Ecuador, Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Última modificación 30-dic.-2016.
Asamblea Nacional. (2015). Ley orgánica del servicio público. Registro oficial del Ecuador, Suplemento 294 de 06-octubre-2010. Última modificación 28-marzo-2016.
Barceinas, F. (1999). Función de ingresos y rendimiento de la educación en Mexico. EEco, 14(1).
CEPAL/CAF/OCDE. (2014). Perspectivas económicas de América Latina 2015. Educación, competencias e innovación para el desarrollo. Santiago de Chile. doi:http://dx.doi.org/10.1787/leo-2015-es
Congreso Nacional. (2005). Código de trabajo. Registro Oficial del Ecuador, Suplemento 167 de 16-dic-2005. Última modificación por Asamble Nacional 28-marzo-2016. Incluye Ley Orgánica para la promoción del trabajo juvenil, regulación de la jornada de trabajo, cesantía y seguro de desempleo. Recuperado el 09 de septiembre de 2017, de http://www.ecuadorlegalonline.com/laboral/codigo-de-trabajo/
Consejo de Educación Superior. (2012). Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador del Sistema de Educación Superior. Resolución del Pleno Consejo No RPC-SO-037-No.265-2012.
Gujarati, D., & Porter, D. (2009). Econometria. (T. d. edición, Trad.) México, D.F.: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Mincer, J. (1974). Schooling, Experience and Earnings. Columbia University Press.
Ministerio de Educacion. (2018). Escalafón del magisterio nacional y sus categorías. Recuperado el 02 de septiembre de 2017, de Escalafón del magisterio nacional y sus categorías: https://educacion.gob.ec/recategorizacion/
Ministerio de Trabajo. (2017). Acuerdo Ministerial No MDT-2017-0301. Recuperado el 09 de septiembre de 2017, de http://www.trabajo.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/01/ACUERDO-NO.MDT-2016-0301.pdf
Ministerio de Trabajo. (01 de 12 de 2017). http://www.trabajo.gob.ec. Recuperado el 18 de Agosto de 2017, de Ministerio de Trabajo: http://www.trabajo.gob.ec/ministerio-del-trabajo-aclara-a-los-servidores-publicos-de-carrera/
Neira, I. (1998). Modelos econometricos de capital humano: Principales enfoques y evidencia empirica. Working Paper Series Economic Developmen. Recuperado el 15 de julio de 2017, de https://www.researchgate.net
Patrinos, H. A., Ridao-Cano, C., & Sakellariou, C. (2006). Estimating the returns to education: accounting for heterogeneity in ability. Policy Research Working Paper, 1–38. Obtenido de https://doi.org/10.1596/1813-9450-4040
Rocafuerte, V. (1835). Discurso con motivo de concluir las sesiones de la convención constituyente que sancionara la constitución de 1845, en la ciudad de Cuenca, Ecuador. Recuperado el 10 de septiembre de 2017, de http://constitucionweb.blogspot.com/2010/04/discurso-de-vicente-rocafuerte-en-la.html
Schultz, T. (1959). Investment in man: an economist view. The Social Service Review Vol. XXXIII, 109-117.
Schultz, T. (1961). Investment in Human Capital. En American Economic Review, 51(No 1), 1-17.