EXPERIENCES OF ROTARY NURSING INTERNSHIPS DURING THE COVID-19 PANDEMIC
Main Article Content
Abstract
Introduction: The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic changed the world's life and the health of the population, increasing mortality rates. In Ecuador the situation was no different, resulting in the reaction capacity of health personnel. Therefore, the emotional, cognitive and procedural experiences developed by nursing staff were essential. Objective: To describe the emotional, cognitive and procedural experiences of rotating interns of the Nursing Career at the Central University of Ecuador during the pandemic. Methods: Qualitative, ethnographic, narrative and phenomenological study with focus groups; whose participants were students of the rotating internship who carried out pre-professional practices in second and third level of complexity care teaching units during the pandemic. Data processing was carried out with Atlas-Ti 9.0 Software. Results: The positive emotional experiences were: empathy, companionship, decision and resilience; where anxiety, depression and fear were negative experiences. Cognitive experiences show the importance of academic training and self-education in care management, protocol management, drug administration, teamwork, and medical supplies management. In relation to practical and procedural experiences, reflective thinking and logical reasoning strengthened assessment, respiratory isolation management, and oxygen therapy. Conclusions: Participants experienced positive and negative emotions. The scientific foundation allowed them to provide quality care, despite long work days, the risk of contagion, and the unknown disease. Procedural practices proved to be essential and were based on management and leadership.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Cabezas C. Pandemia de la COVID-19: tormentas y retos. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, octubre de 2020; 37 (4): 603-604. DOI: http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.374.6866
Ortiz-Prado E, Fernández-Naranjo R. Impacto de la COVID-19 en el Ecuador: De los datos inexactos a las muertes en exceso. revecuatneurol, 2020; 29 (2): 8-11. DOI: http://dx.doi.org/ 10.46997/revecuatneurol29200008
OMS. La OMS y sus asociados hacen un llamamiento urgente para que se invierta en el personal de enfermería. Organización Mundial de la Salud. 2022. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/07-04-2020-who-and-partners-call-for-urgent-investment-in-nurses
Lahite-Savón Y, Céspedes-Pereña V, Maslen-Bonnane M. El desempeño del personal de Enfermería durante la pandemia de la COVID-19. Rev inf cient, octubre de 2020; 99 (5): 494-502. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332020000500494&lng=es.
ELSEVIER. Enfermería durante la pandemia: retos, oportunidades y lecciones aprendidas 2020. Disponible en: https://assets.ctfassets.net/zlnfaxb2lcqx/4hFvtPwqB6W4YsWXORyxBc/5e8db2cdfc6baaa386fb06dbd3b10c7b/Enfermer_a_durante_la_pandemia_retos__oportunidades_y_lecciones_aprendidas.pdf
Pasay-an E, Alshammari F, Mostoles Jr R, Gattud V, Cajigal J, Buta J. Estudio cualitativo sobre las experiencias de las enfermeras en cuanto a estigma social en el contexto de la COVID-19. Enfermería Clínica, 1 de marzo de 2022; 32 (2): 75-82. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcle.2021.05.002
Orgaz P, Vega BR, Bayón C, Palao Á, Lorenzini N, Torres MÁG. Experiencia del personal sanitario durante la primera ola de COVID-19 en España: un estudio cualitativo con grupos focales. Rev Asoc Esp Espec Med Trab [Internet, 2022; 31 (2). Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S3020-11602022000200004&lng=es.
Analuisa Sisalema AY; Herrera López JL y Atiaja Arias, JT. Experiencias vividas por los internos de enfermería que se contagiaron con COVID-19. Revista Ocronos, 2020; 3 (8): 202. Disponible en: https://revistamedica.com/experiencias-internos-enfermeria-contagiados-COVID-19/
Salvatierra Ávila LY, Gallegos Gallegos EM, Orellana Pelaez CA, Apolo Guaman LA. Bioseguridad en la pandemia COVID-19: Estudio cualitativo sobre la praxis de enfermería en Ecuador 2020. Bol malariol salud ambient, 2021; 61 (1): 47-53. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/04/1177561/art-3-i-2021.pdf
Lévano S, Cecilia A. Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 2007; 13 (13): 71-78. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272007000100009&lng=es&tlng=es.
Martínez-Salgado C. El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciênc saúde coletiva, marzo de 2012; 17: 613-619. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63023334008
Castillo E, Vásquez ML. El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica. 2003; 34 (3): 164-167. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28334309
San Martín Cantero D. Teoría fundamentada y Atlas-ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de investigación educativa, 2014; 16 (1): 104-122. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15530561008
Strauss, A. y Corbin, J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la Teoría Fundamentada. Medellín - Colombia: Universidad de Antioquia. Colección Contus, 2002. ISBN: 978-9586-5562-48. Disponible en: https://books.google.co.ve/books?id=TmgvTb4tiR8C&printsec=frontcover&hl
Ochoa-de la Paz LD, Gulias-Cañizo R, D´Abril Ruíz-Leyja E, Sánchez-Castillo H, Parodí J. The role of GABA neurotransmitter in the human central nervous system, physiology, and pathophysiology. RMN, 2021; 22 (2): 5355. DOI: https://doi.org/10.24875/rmn.20000050
Piñar-Navarro E, Cañadas De La Fuente GA, González-Jiménez E, Hueso-Montoro C. Ansiedad y estrategias de afrontamiento ante el estrés en primeros intervinientes y personal sanitario de emergencias extrahospitalarias previas a la pandemia de COVID19. Emergencias, 2020; 32 (5): 3. Disponible en: https://revistaemergencias.org/wp-content/uploads/2023/08/Emergencias-2020_32_5_371-373-373.pdf
Pérez Álvarez C, Morer Bamba B, Torrente Mur V, Sánchez Enamorado M, Carceller Tejedor A, Lacal Alejandre L, et al. Impacto emocional de la pandemia covid-19 en los trabajadores sanitarios y no sanitarios de un hospital general. Ene, 2021; 15 (3). Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1988-348X2021000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Prieto Molinari DE, Aguirre Bravo GL, De Pierola I, Victoria-De Bona GL, Merea Silva LA, Lazarte Núñez CS, et al. Depresión y ansiedad durante el aislamiento obligatorio por el COVID-19 en Lima Metropolitana. Liberabit. 2020; 26 (2): e425. DOI: http://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2020.v26n2.09
Broche-Pérez Y, Fernández-Castillo E, Reyes Luzardo DA. Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Salud Pública, 2020; 46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v46s1/1561-3127-rcsp-46-s1-e2488.pdf
Quiroz Ubillus LE, Abarca Arias YM, Angulo Calderón CA, Espinoza Moreno TM. Resiliencia en enfermeras durante la pandemia COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 2021. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902021000600063&script=sci_arttext_plus&tlng=es
Bueno Ferrán M, Barrientos-Trigo S. Cuidar al que cuida: el impacto emocional de la epidemia de coronavirus en las enfermeras y otros profesionales de la salud. Enfermería Clínica, 2021; 31. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-clinica-35-pdf-S1130862120303028
Franco-Coffré JA, Barberán-Solórzano JM, Calderón-Intriago LG, Ramírez-Pérez T. La resiliencia en la profesión de enfermería durante la crisis provocada por la COVID-19. Polo del Conocimiento, 2021; 6 (6): 12. DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v6i6.2792
V. Ramírez A. La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión actual. Anales de la Facultad de Medicina, septiembre de 2009; 70 (3): 217-224. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832009000300011&lng=es.
Peres MA de A, Aperibense PGG de S, Dios-Aguado M de las M de, Gómez-Cantarino S, Queirós PJP. El modelo teórico enfermero de Florence Nightingale: una transmisión de conocimientos. Revista Gaúcha de Enfermagem, 2021; 42. Disponible en: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/110511
Collado García JC, Algarra López S, Amezcua M. El conocimiento enfermero ante la pandemia de COVID-19: manifestaciones de una disciplina aplicada en salud. Index Enferm, 2020; 29 (4): 268-273. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000300018&lng=es.
Martinez Estalella G, Zabalegui A, Sevilla Guerra S. Gestión y liderazgo de los servicios de Enfermería en el plan de emergencia de la pandemia COVID-19: la experiencia del Hospital Clínic de Barcelona. Enfermería Clínica, 2021; 31: S 12-17. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2020.05.002
Peraza de Aparicio CX. Salud laboral frente a la pandemia del COVID-19 en Ecuador. MediSur, 2020; 18 (3): 507-511. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300507&lng=es.
Real Academia Nacional de Medicina: Buscador. Disponible en: https://dtme.ranm.es/buscador.aspx?NIVEL_BUS=3&LEMA_BUS=procedimientos
Cruz-Rojas L, Cardoso-Gómez MA. Significado de la valoración clínica en estudiantes de licenciatura en enfermería: Una costumbre. Enfermería universitaria, 2023; 15 (1): 79-89. DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.1.63275
Estrada Zapata K. Pensamiento crítico: concepto y su importancia en la educación en Enfermería. Index de Enfermería, 2019; 28 (4): 204-208. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962019000300009&lng=es.
Meléndez Chávez S. La importancia de la práctica en la formación de enfermería en tiempos de COVID-19: experiencias de alumnos. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 2020; 8 (SPE5). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8nspe5/2007-7890-dilemas-8-spe5-00004.pdf